“Onze ambitie is om alle schepen aan walstroom te krijgen.” Dat zei de Rotterdamse wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid en Luchtkwaliteit). vrijdag 13 december. Die dag startten de gemeente en het Havenbedrijf Rotterdam een proef om kleine zeeschepen die aan de Parkkade liggen afgemeerd te voorzien van elektriciteit.
Zij hoeven daardoor hun generatoren niet te laten draaien om zelf elektriciteit op te wekken. Dat scheelt luchtverontreiniging en geluid. Tijdens de proef, die vijf maanden zal duren, worden vijf verschillende systemen getest.
Beginnen bij woonwijken
“Met walstroom slaan we twee vliegen in een klap: we krijgen schonere lucht en minder CO2”, aldus Arno Bonte. “Te beginnen bij kades vlak bij woonwijken. Deze proef is daarvoor een belangrijke stap.”
CEO Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam: “We gaan steeds een stap verder met walstroom. Voor de binnenvaart is het al zo’n tien jaar verplicht. Stena Line in Hoek van Holland heeft het en we gaan het aanleggen voor Heerema bij Rozenburg. De komende decennia moeten veel meer schepen aan de stekker. Hoe groter de schepen, hoe ingewikkelder en duurder. Dat vraagt dus tijd.”
Mobiele walstroom
Bijzonder aan de proef aan de Parkkade is dat niet gewerkt wordt met een vaste stroomaansluitingen, maar met mobiele concepten. Die zijn daar in te zetten waar behoefte is aan walstroom.
Er wordt in de proef vooral gekeken naar technische en commerciële haalbaarheid, de gebruiksvriendelijkheid en de impact op de omgeving.
Groter stroomverbruik
Aan de Parkkade komen veel kustvaarders van rederijen. In principe kan elk zeeschip dat daar aanlegt, gebruik maken van de mobiele walstroom. Nog lang niet alle zeeschepen zijnal uitgerust met een stekkeraansluiting.
Walstroom voor de zeevaart is complexer dan voor de binnenvaart. Dat komt door het forsere stroomverbruik en het feit dat schepen veel verschillende havens aanlopen. Dat vereist samenwerking tussen havens, terminals en rederijen om dezelfde systemen te gebruiken.
Vijf systemen
De vijf bedrijven van wie de komende vijf maanden walstroomsystemen beproefd worden. zijn:
- ENGIE Ventures & Integrated Solutions: hybride systeem met een Big Battery Box, geïntegreerd met een generator op biobrandstof (HVO)
- PON Power & zusterbedrijven: hybride container met een batterij in combinatie met een generator op blauwe diesel (HVO) in een 20-voetscontainer, met zonnepanelen op het dak
- Aggreko Benelux: met LNG aangedreven gasmotor in een 20-voetscontainer
- Mobiele Stroom: met bio-LNG aangedreven turbine in een 20-voetscontainer
- JP-Energiesystemen: Brandstofcel-aggregaat op waterstof in combinatie met een kleine batterij