Onbegrip over cash betalen van vaartrechten op Moezel

0
(foto Sarah De Preter)

Vanaf 1 januari 2020 moeten de vaartrechten op de Moezel direct betaald worden – contant of per EC-kaart. Een enorme achteruitgang ten opzichte van het huidige betaalsysteem, zei Erik Schultz zaterdag 14 december tijdens de jaarvergadering van de Internationale Afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer. 

De voorzitter van de Internationale Afdeling had het nieuws pas op vrijdag vernomen en de Moezelcommissie niet meer kunnen bereiken. Volgens Schultz weet ook de Franse vaarwegbeheerder VNF nog van niets. Voorzitter Iris Klinkenberg van de Europese Vereniging van Binnenschippers (EVdB) vertelde dat het contract tussen de Moezelcommissie en het bedrijf dat de vaartrechten int, is opgezegd. Daarmee vervalt ook het huidige betalingssysteem waarbij rederijen een garantie afgeven de vaartrechten te zullen afdragen.

Pijnlijk dat de sector dit pas nu ervaart, en volgens Schultz onacceptabel: “Wij gaan echt niet met een hoop cash aan boord richting Moezel.” Nederlandse Moezel-schippers klaagden tevens over het verplicht inloggen op de VNF-website als men de Duits-Franse grens passeert. De site zou regelmatig onbereikbaar zijn.

Ligplaatsen

Een jaarlijks terugkerend thema op de jaarvergadering is het ligplaatsentekort in Duitsland. Lichtpuntjes zijn de nieuwe palen in Bingen en Mannheim-Ludwigshafen en de nieuwe afmeervoorzieningen aan de Keulse Rheinaukade. Voor nieuwe ligplaatsen op de Benedenrijn zijn de vergunningen nog niet verstrekt. Een dramadossier is de Zollhafen Mainz, waar de palen aan de noordkade zijn verwijderd, terwijl er nog geen nieuwe ligplaatsen aan de zuidkade zijn.

De Internationale Afdeling ondersteunt EVdB-lid Otto Klinkenberg, die een rechtszaak heeft aangespannen tegen projectontwikkelaar Zollhafen. Bewoners van de Zollhafen hebben 430 bezwaarschiften ingediend tegen de komst van nieuwe ligplaatsen. Ook de politiek zet sinds de lokale verkiezingen in op een woongebied zonder ligplaatsen.

Protest

Schultz heeft er een hard hoofd in: “We moeten naast volharden in het vervangen van de ligplaatsen ook uitkijken naar een plan B. De stad heeft in het verleden toezeggingen gedaan en moet meewerken aan nieuwe ligplaatsen. Dan maar een stuk verderop.”

Hij vroeg de leden het belang van ligplaatsen te benadrukken door ten anker te gaan voor de nieuwe woningen of protest aan te tekenen via de app van de internationale afdeling.

Ladingverlies

Het Masterplan Binnenschifffahrt en het Aktionsplan Rhein wijzen erop dat in Duitsland de politieke belangstelling voor binnenvaart weer aanwakkert. En nu snel van goede voornemens naar uitvoering, zo vraagt ook de Internationale Afdeling. Duitsland wil de plan- en vergunningsprocedures voor vaarwegprojecten versnellen. Er is budget vrijgemaakt voor extra WSV-personeel, maar het is de vraag waar deze vakmensen vandaan moeten komen.

De modernisering van sluizen in vrijwel heel Noordrijn-Westfalen staat helaas nog op de wensen- en niet op de uitvoeringslijst. Schultz vreest dat de aanpak van de West-Duitse kanalen nog niet snel een feit is. Zo heeft de overheid de ‘vastmakers’ op het Wesel-Datteln-kanaal voor meerdere jaren gecontracteerd. Ondertussen hebben Duitse verladers zo’n 10 procent van hun lading overgeheveld van de vaarwegen naar het spoor, en niet alleen gedurende laagwaterperiodes. “Die lading zijn we dus kwijt”, aldus Schultz.

Alberkanaal

In Frankrijk zijn veel rivieren en kanalen zó slecht onderhouden dat de binnenvaart er op een doodlopend spoor lijkt te zitten. Schippersbond CNBA is door de overheid opgeheven en moet fuseren met rederij-organisatie CAF. Een samenwerking die vermoedelijk niet direct van een leien dakje zal lopen.

Beter nieuws uit België, waar in 2021 alle bruggen over het Albertkanaal verhoogd zullen zijn. Op trajecten met reeds verhoogde bruggen groeien de goederenvolumes hard. Vanaf begin volgend jaar worden de zes sluizen op het kanaal 24/7 bediend zonder extra kosten voor weekendbediening.

Tijdens de rondvraag werd onder meer gesproken over het lidmaatschap bij BLN-Koninklijke Schuttevaer. De contributie stijgt dit jaar slechts lichtjes. Volgens een aantal aanwezigen mag dit best een beetje meer zijn, maar het bestuur zet in op aanwas van nieuwe leden. “Probeer je buurman te overtuigen om ook lid te worden”, spoorde Schultz de aanwezigen aan.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.