De Tweede Kamer heeft 29 oktober unaniem ingestemd met twee moties van PVV en SP die het kabinet oproepen om kleine schepen te ontzien en te voorkomen dat een opeenstapeling van technische eisen tot het verdwijnen van deze schepen leidt.
Aan de strengere eisen van CCR en Europese Unie, die op 1 januari 2020 ingaan, kunnen veel schepen tot 1.500 ton niet of alleen tegen zeer hoge kosten voldoen. Dit zorgt ervoor dat steeds meer kleine schepen worden gesloopt. Dat is ook nadelig voor handels- en productiebedrijven die voor hun logistiek afhankelijk zijn van dit type schepen. Het gaat met name om bedrijven die gevestigd zijn aan kleine vaarwegen of die niet de mogelijkheid hebben om grote hoeveelheden goederen op te slaan.
Hardheidsclausule
Roy van Aalst (PVV) vroeg minister Cora van Nieuwenhuizen met zijn motie om vóór 1 januari met een plan te komen om ervoor te zorgen dat de kleinschalige binnenvaart niet verdwijnt. SP-Kamerlid Cem Laçin verzocht de regering om te werken aan een betere hardheidsclausule waarop scheepseigenaren van kleine schepen die niet aan nieuwe technische eisen kunnen voldoen, een beroep kunnen doen.
Opsteker
De kosten om aan de CCR-eisen te voldoen zijn vaak zo hoog dat het niet meer rendabel is om het schip in de vaart te houden. Het gaat dan om normen voor het geluidsniveau in de woning of de stahoogte op het schip.
“Voor de aantrekkelijkheid van de binnenvaart is het beter wanneer de sector kan investeren in duurzaamheid en innovatie dan in de opeenstapeling van dit soort CCR-eisen”, vindt evofenedex. De belangenorganisatie van Nederlandse fabrikanten en exporteurs. heeft samen met onder andere de ASV bij de politiek en de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor deze problematiek. “Dat de Tweede Kamer nu unaniem de meerwaarde van binnenvaart onderschrijft is een opsteker voor de sector en wanneer de moties worden uitgevoerd zal het bijdrage aan de beschikbaarheid van kleinere binnenvaartschepen voor handels- en productiebedrijven.”
Goh, ze zijn wakker! En toch zijn de eerste maatregelen TEGEN het kleine schip nog maar 20 jaar geleden begonnen. Dat intussen de VOLLEDIGE vaart verdwenen is in Frankrijk en in delen van België is blijkbaar nog niemand opgevallen. Ik heb rond de eeuwwisseling al ‘in de woestijn staan roepen’ dat de klasse I binnenvaart ten onder zou gaan. Néé, dat was absoluut niet zo, was de reactie. En nu gaan dus drie van de vier vaarwegen richting de Rhône DICHT. Wij wonen aan het Franse vaarwater; in 2007 kwamen hier per week gemiddeld zeven tot vijftien spitsen voorbij, nu nog TWEE PER JAAR…. Jammer, politiek, de kans is in 2000 al gemist.