De keuze voor de nieuwe oeververbinding in Rotterdam is nog niet gemaakt. Havenwethouder Arjan van Gils zei bij de viering van het 90-jarig bestaan van het CBRB: “We hebben nog een stevige discussie te gaan. Over waar die precies moet komen en vooral of het een brug of een tunnel moet worden.”
Vanuit de binnenvaart is flink geprotesteerd tegen een eventuele brug over de Nieuwe Maas, die tussen Feyenoord City en Kralingen zou moeten komen. Dat zou de veiligheid op de rivier verslechteren en nautisch problemen opleveren. Een spontane enquête in de zaal met CBRB-leden, gasten en genodigden onderstreepte dat alleen een tunnel onder de vaarweg door een optie zou zijn.
Roerige tijden
De havenwethouder nam het eerste exemplaar van een jubileummagazine in ontvangst uit handen van voorzitter Paul Goris en feliciteerde het CBRB. Hij memoreerde dat de periode waarin het de organisatie het levenslicht zag, roerig was. “De economische verhoudingen waren ingewikkeld, net als de politieke verhoudingen zo tussen de twee wereldoorlogen.” Twee weken na de officiële oprichting van de vereniging in 1929 crashte de aandelenbeurs van Wall Street en ontstond een wereldwijde economische crisis.
“Nu zijn het weer roerige tijden”, zei Van Gils, doelend op veranderingen door de klimaatcrisis. “Er speelt veel, in de haven en ook in de binnenvaart: innovatie, autonoom varen, hoog water, laag water, bemanningseisen, duurzaamheid, walstroom. Goed dat jullie daar actief zin zijn – en niet met als doel de eigen belangen te verdedigen door onwelgevallige ontwikkelingen zoveel mogelijk tegen te houden, maar vanuit een houding: hoe omarmen we de vernieuwingen terwijl we ervoor zorgen dat we ze kunnen waarmaken en niet aan kapitaalvernietiging doen.”
Ontgassen
Vanuit bestuurlijk oogpunt heeft de binnenvaart door de minst ongunstige klimaatbelasting een voorrangspositie, aldus Van Gils. “Na de pijpleiding is het de meest duurzame, economische en veilige oplossing. Dus die moet je koesteren.”
Vanuit de zaal kwam een vraag wat de gemeente Rotterdam gaat doen om het mogelijk te maken dat er ontgassingsinstallaties komen bij terminals. Van Gils moest een concreet antwoord schuldig blijven. “Ik ken het probleem. Je kunt moeilijk gaan bekeuren als er niet de mogelijkheid is om je aan de wet te houden. De discussie: waar moeten ze komen en wie gaat het betalen. Ik snap de urgentie, maar ik heb niet de oplossing in mijn binnenzak.”
Containercongestie
Presentator Donatello Piras vroeg hoe de wethouder kijkt naar de congestie op de containerterminals in Rotterdam, die ondanks maatregelen nog steeds voor lange wachttijden voor de schepen zorgt. “Er wordt hard gewerkt aan een goede informatievoorziening, zodat je just-in-time en juist-in-place kunt varen en dus congestie voorkomt. Dat helpt echt.”
“De terminals richten zich vooral op de zeeschepen. Daar zitten hun belangen. Terwijl het belang voor de vervoerders over de hele keten zit. Dat belang is minstens zo belangrijk… Het heeft niet zo heel veel zin aan de ene kant alle voordelen te geven en aan de andere kant te zeggen ‘los het daar maar op’. Dat heeft dus te maken met de oriëntatie van de terminals om het mogelijk te maken.”
“De derde factor is de interne logistiek in de haven: waar breng je de spullen en waar haal je ze op. Daar wordt door het Havenbedrijf hard aan gewerkt om dat interne transport te verbeteren en deels autonoom te maken.”
Lees hier meer over de jubileumviering van het CBRB.