Op maandag 13 mei heeft Shipyard De Hoop de Celebrity Flora overdragen aan Celebrity Cruises. Het bijzondere en innovatieve, 101,50 meter lange, expeditiecruiseschip is helemaal ontworpen en gebouwd voor een specifiek en delicaat vaargebied: de Galapagoseilanden in de Stille Oceaan. Wereldwijd is er veel belangstelling voor het knappe staaltje Nederlandse scheepsbouw.
“De oplevering van de Celebrity Flora is een belangrijke gebeurtenis”, zei Richard Fain, de CEO van Royal Caribbean Cruises. Dat is het moederbedrijf van Celebrity Cruises, dat het topsegment is binnen het brede, toch al zeer luxe aanbod. “Een nieuw schip ontwerpen speciaal voor de Galapagoseilanden was een enerverende uitdaging en we vinden dat de
Celebrity Flora prachtig geslaagd is. Het is natuurlijk luxueus, maar het is ook het meest energie-efficiënte schip in zijn soort in de regio. Dat toont onze toewijding aan duurzaamheid en aan het beschermen van het vitale ecosysteem van deze unieke plek op aarde.”
Bij uitstek geschikt
Voor de bouw kwam Celebrity Cruises na een internationale tenderprocedure uit bij Shipyard De Hoop in Lobith. De Nederlandse werf was ook verantwoordelijk voor het ontwerp. Directeur Patrick Janssens verklaart waarom zijn werf bij uitstek geschikt was voor deze veeleisende klus: “Door de combinatie van onze kennis en ervaring met de bouw van technisch geavanceerde offshore-schepen en riviercruiseschepen. Dat komt hierin samen: we zijn thuis in zeegaande en cruiseschepen.”
Hij noemt ook technisch directeur en verantwoordelijk scheepsarchitect Fré Drenth, “die de vader is van dit bijzondere ontwerp. Zonder Fré was een dergelijke opdracht nooit naar De Hoop gekomen.”
Groeimarkt
Janssens zag al vroeg dat luxe expeditiecruises een groeimarkt zou worden. “We zijn al een jaar of tien geleden gaan nadenken over kleine, speciale cruiseschepen. We hebben veel vooronderzoeken en voorontwerpen gedaan.”
De Hoop leverde de Celebrity Flora turnkey op. Het ontwerp deed de werf samen met 3d-
Deluxe. Voor het interieur werkte De Hoop samen met BG studios.
De laatste maanden lag het schip bij Mammoet in Schiedam. Daar is de afbouw afgerond. Van hieruit konden ook de sea trials op de Noordzee gemakkelijk plaatsvinden. Daags na de overdracht vertrok het schip voor de Atlantische oversteek.
Charles Darwin
De Celebrity Flora zal uitsluitend cruises in het gebied van de Galapagoseilanden maken. Dat gebeurt vanuit de thuishaven Baltra. De eerste gasten gaan daar 30 juni aan boord. Er is plaats voor honderd gasten. Die hebben met slechts vijftig suites volop ruimte. De twee Penthouse Suites zijn onder meer voorzien van een telescoop; om de sterrenhemel te bewonderen of dieren te spotten op de eilanden waarbij wordt afgemeerd.
Er zijn meerdere restaurants aan boord. De menu’s worden door een chef mét Michelin-ster samengesteld. Er is een grill-restaurant waar gasten aan dek, in de open lucht kunnen dineren.
De Galapagoseilanden (onderdeel van Ecuador) liggen ter hoogte van de evenaar in de Stille Oceaan. Ze liggen op ongeveer 1.000 kilometer uit de westkust van Zuid-Amerika.
Ze werden vooral bekend dankzij Charles Darwin. Hij bezocht Galapagos in 1835 met zijn onderzoeksschip Beagle. Zijn studie naar de bijzondere en geïsoleerd levende diersoorten op de eilanden was belangrijk voor zijn latere evolutietheorie.
De Galapagoseilanden zijn vanwege de bijzondere natuur beschermd. Het is een nationaal park, de eilanden staan in hun geheel op de UNESCO-werelderfgoedlijst en de oceaan eromheen is een zeereservaat.
Strenge voorschriften
Dat brengt strenge eisen met zich mee voor de schepen die er mogen varen. Die gelden dus ook voor de Celebrity Flora. Of het nu gaat om de voortstuwing en het nieuwe casco-ontwerp – allebei met het oog op een lager brandstofverbruik –, de installatie voor reiniging van het afvalwater, het energiezuinige luchtbehandelingssysteem of de vérgaande maatregelen om geluid en trillingen tot een minimum te beperken. “Niet alleen met het oog op het comfort voor de gasten”, zegt Janssens, “maar ook voor het onderwatermilieu.”
Het is voor het eerst dat een cruiseschip speciaal is gebouwd voor de specifieke wet- en regelgeving op en rond de Galapagoseilanden. “Begrijpelijk in zo’n kwetsbaar natuurreservaat. Dat gaat verder dan alleen de emissie van de uitlaat. Je moet ook voldoen aan de geluidseisen, zodat de vissen niet schrikken van de motoren. Er zijn ook voorschriften over de hoeveelheid licht die het schip mag uitstralen.”