De Duitse Wyker Dampfschiffs-Reederei Föhr Amrum (WDR) heeft de Adler Rüm Hart in gebruik genomen. De snelle catamaran, die door Adler-Schiffe wordt ingezet als waddenveer, is gebouwd door Thecla Bodewes Shipyards in Harlingen.

De geslaagde proefvaart was op 3 mei. Op 15 mei vond de doop plaats in thuishaven Wyk op het Noord-Friese Waddeneiland Föhr.

“We zijn enorm blij met dit uitstekende schip dat de maritime connecties aan de westkust van Schleswig-Holstein versterkt”, zei WDR’s directeur Axel Meynköhn bij de overdracht. “Bij de sea trials presteerde de Adler Rüm Hart excellent. Het schip voldeed aan alle eisen. Zoals de snelheid die in het bouwcontract was vastgelegd.” Hij bedankte TB Shipyards voor “het briljante werk. We hebben beslist geen spijt dat we dit contract met Nederlandse partners hebben afgesloten.”

Snelheid

Om de verbindingen tussen het vaste land en de Duitse Waddeneilanden – en ook de eilanden onderling – te verbeteren koos WDR voor een snel passagiersvaartuig. “De voornaamste uitdaging voor ons was de wens van de opdrachtgever om een dienstsnelheid van 16 knopen te garanderen in de ondiepe wateren van de Waddenzee – zelfs met het tij tegen”, vertelt directeur Geert Dokter van Conoship International. Dat Groningse bureau heeft de Adler Rüm Hart ontworpen.

Het schip is 34,15 meter lang en 10,50 meter breed. De Adler Rüm Hart vaart met een driekoppige bemanning en kan ’s zomers 250 passagiers vervoeren en ’s winters 150. Het verschil zit ‘m in de 100 zitplaatsen aan dek.

Binnen is de ruime en lichte salon op het hoofddek uitgerust met een kleine pantry. Het schip is goed toegankelijk voor mensen met een beperking.

In een aantal havens, die over een roro-ramp beschikken, kunnen passagiers via de boeg aan en van boord gaan. In andere havens wordt gebruik gemaakt van een loopplank aan stuur- of bakboord.

Mijlpaal

Voor de Thecla Bodewes Shipyards Group markeert de bouw van de Adler Rüm Hart een belangrijke mijlpaal. “Dit zeer veelzijdige vaartuig is goed voor onze internationale reputatie”, aldus CEO en eigenaar Thecla Bodewes. “Ik ben er optimistisch over dat de Adler Rüm Hart een goede ambassadeur voor ons zal blijken te zijn. Hopelijk helpt dat om nieuwe opdrachten voor passagiersschepen te bemachtigen. Niet alleen in Nederland maar ook van buitenlandse rederijen.”

Er is hard gewerkt om de Adler Rüm Hart vóór de start van het toeristen­seizoen klaar te hebben. De productie van het aluminium casco was uitbesteed aan Bloemsma in Makkum, vertelt Thecla Bodewes. ‘Op 1 december 2018 was het klaar en werd het naar onze werf in Harlingen getransporteerd. Daar is de afbouw en installatie uitgevoerd.”

Eilanden

De catamaran wordt ingezet door de in Westerland gevestigde passagiersvaartrederij Adler Schiffe. Vandaar de charternaam Adler Rüm Hart. Op dagelijkse basis zal het schip het eiland Föhr verbinden met de nabijgelegen eilanden en de haven Dagebüll op het vasteland. Als onderdeel van Adlers netwerk helpt de nieuwkomer zodoende voor een
betere toeristische infrastructuur van de Noord-Friese Waddeneilanden.

(foto WDR)

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.