Bierbrouwer Heineken behaalde afgelopen jaar, met in totaal bijna 234 miljoen hectoliter bier ten opzichte van 218 miljoen hectoliter in 2017, meer omzet. De verwachting is dat de bierbrouwer ook de komende jaren wereldwijd aanzienlijk meer bier zal weten te verkopen. Dat is goed nieuws voor Combined Cargo Terminals (CCT) dat na de overname van Nedcargo Container Barging in 2018 de complete logistiek verzorgt vanaf de brouwerij in Zoeterwoude naar de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam.

Vanaf de inland container­terminal Alpherium in Alphen aan den Rijn vervoeren binnenvaartschepen van het type Gouwenaar, dat speciaal ontwikkeld is om op de Gouwe te kunnen varen, per keer elk 104 TEU, ofwel 2,5 miljoen flesjes bier.

Elektrisch

De vloot bestaat uit de in 2012 gebouwde For-Ever, de in 2017 overgedragen Gouwenaar 2.0 en de onlangs opgeleverde Gouwe­naar 3.0, die gaat varen onder de naam Alphenaar. De elektrisch aangedreven Alphenaar is evenals de Gouwe­naar 2.0 gerealiseerd door Concordia Shipping en afgebouwd bij CCM3 in Werkendam. De afbouw van de Alphenaar werd begeleid door projectleider Meine van der Knaap, die ook nauw betrokken is bij de andere twee containerschepen van de Gouwenaar-vloot.

For-Ever

Meine van der Knaap uit Krimpen aan de Lek mag zich gerust een specialist in de binnenvaart noemen. 36 jaar geleden werd hij op 18-jarige leeftijd eigenaar van zijn eerste schip, de 35 meter lange en circa 255 ton metende Risico jr. Na drie jaar maakte hij gebruik van de sloopregeling en nam hij vervolgens het 20 meter langere schip van zijn vader over: de 604 ton metende Risico, waarmee voornamelijk veevoeders vervoerd werden.

Nadat dat schip in 1998 was gezonken, werkte Van der Knaap vijf jaar lang als aflosser op een van Invotis-kraanschepen van de maritieme afvalinzamelaar Bek & Verburg en op de duwboot Atlanta. In 2003 kocht hij de duwboot For-Ever II en twee jaar later de For-Ever III.

Laatstgenoemde schip verkocht hij aan een Franse eigenaar, waarna hij in 2012 de For-Ever II inruilde voor de eerste Gouwenaar, dat eveneens de naam For-Ever op de boeg heeft staan.

Toen de zetschipper van de Gouwenaar 2.0 na twee maanden stopte nam Van der Knaap namens de nieuwe eigenaar Nedcargo Container Barging het management van het schip op zich. Daarnaast is hij mede-eigenaar van de For-Ever en als projectleider dus ook betrokken bij de derde Gouwenaar, de Alphenaar.

Doorontwikkeling

De Alphenaar is 90 meter lang, 10,50 meter breed en heeft een draagvermogen van circa 1.900 ton. Het schip beschikt over 1.000 kuub aan ballasttanks, zodat op de Gouwe ook met lege containers onder de 7 meter hoge bruggen bij Gouda gevaren kan worden. Het schip is zo ontworpen dat er twaalf containerlengtes vervoerd kunnen worden.

Ten opzichte van de Gouwenaar 2.0 beleeft het scheepstype met de Alphenaar wederom een doorontwikkeling. Meine van der Knaap zegt daarover: “Er zijn wat kinder­ziektes uitgehaald en wat verbeteringen aangebracht die beter passen bij dit type schip. De
Gouwenaar 2.0 moest op de route met één schroef in feite altijd ballast varen, maar na een doorontwikkeling van Veth hoeft dat niet meer. De Alphenaar heeft geen roeren meer, maar vaart met twee Veth L-Drives, met daar recht bovenop de elektromotor.”

Wissel-accupakket

“Het schip beschikt straks over een wissel-accupakket. Het wachten is op de speciale Lloyds-keuring, waarbij de verwachting is dat dit eind van dit jaar geregeld is. Dan vaart de Alphenaar volledig elektrisch en is het daarmee waarschijnlijk het eerste containerschip dat compleet emissieloos kan varen. Met het accupakket van 2,4 Megawatt kunnen we vijf uur
varen, voldoende om op de Gouwe en de IJssel emissieloos te varen.”

Een andere wijziging betreft de woning; op de Gouwenaar 2.0 waren twee woningen boven
elkaar geplaatst, op de Alphenaar is er een ‘gelijkvloerse’ dubbele woning geplaatst. Over de samenwerking met CCM3 zegt hij: “Er wordt bijzonder netjes gewerkt en ze nemen opmerkingen over de afbouw serieus; ze luisteren echt naar je. Kortom: ik ben zeer tevreden en kijk terug op een prettige samenwerking.”

Jaarlijks vervoert een Gouwenaar-schip zo’n 600 miljoen flessen bier, verpakt in kratten of dozen, van containerterminal Alpherium naar een van de zeehavens. Gezien de verwachte groei van Heineken denkt Van der Knaap dat er nog minimaal één en wellicht zelfs twee schepen van het type Gouwenaar gebouwd gaan worden.

tekst en foto’s: Jan Hoek

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.