Colorado is een van de vijftig staten van de Verenigde Staten en heeft Denver als hoofdstad. De staat is genoemd naar de Rio Colorado, Spaans voor ‘Rode Rivier’. Dat is zeker niet het binnenwater waar de tanker Colorado te vinden zal zijn… De vaarwegen richting Karlsruhe en Basel liggen meer voor de hand.
De onder regie van John van de Wijgaart bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer afgebouwde type C-tanker gaat varen voor GEFO en beschikt over acht tanks van 375 kuub.
De Colorado is het veertiende schip van het familiebedrijf Wijgaart Shipping van de broers John en Addie. De broers zorgden voor nieuws met de bouw van de Zembla (135 x 17,20 meter), het groenste drogeladingschip in de binnenvaart, uitgevoerd met een hybride voortstuwing en katalysatoren.
Ook met de Colorado is weer een spraakmakend, 2.894 ton metend schip gebouwd. Een opvallend licht schip ook, met een kruiplijn van slechts 4 meter. Tussen de aankomst van het casco bij Asto Shipyard tot en met het laden voor de proeftijd zat precies elf weken.
Gevarieerde vloot
De gebroeders Van de Wijgaart begonnen hun werk als zelfstandige ondernemers in mei 1988 met de bouw van de Zembla, in juni 2000 gevolgd door de Nova Zembla. Het eerste schip dat de naam van een Amerikaanse staat kreeg, was de Nevada in 2003.
Naast de zojuist afgebouwde Colorado bestaat de vloot uit de motortankschepen California, Florida, Nevada, North Carolina, South Carolina en de Virginia, in totaal goed voor ruim 28.000 ton. De vrachtschepen zijn de Amazone, Justin, Michigan, Missouri en de Zembla, die in totaal 2.870 TEU kunnen vervoeren. Daarnaast maken ook twee koppelverbanden deel uit van de Wijgaart-vloot: de Arizona I + II en de Montana I + II, goed voor het transport van nog eens 728 TEU.
Verguld
“Bijzonder verguld zijn we met de overname begin april van de Marajo en de Mejana, die wij omgedoopt hebben in Missouri en Michigan. Onze tankers varen voornamelijk in het ARA-gebied; de twee koppelverbanden op Germersheim, waar we met Wijgaart Shipping al ruim 25 jaar op varen; de Amazone vaart op het traject van Antwerpen naar Düsseldorf en drogeladingschip Zembla vaart op het traject van Rotterdam naar Neuss”, vat een trotse John van de Wijgaart samen.
Sinds augustus 2018 is het familiebedrijf gevestigd aan het Veerplein in Zwijndrecht. De 100 procent dochter van Wijgaart-Group MDN (Maritieme Dienstverlening Nederland) werkt eveneens vanuit Zwijndrecht en is een gerenommeerd uitzend- en detacheringsbureau voor goed opgeleid nautisch personeel aan boord en brug- en sluiswachters. MDN wordt geleid door Martin de Bruijn die ruim twintig jaar ervaring heeft met het werven/selecteren, uitzenden en detacheren van vast en tijdelijk personeel in de binnenvaart.
Lichter bouwen
De broers John en Addie van de Wijgaart lieten de casco’s van de Nevada en de Colorado bouwen door de broers Gerrit en Reinder de Jonge, die met hun bedrijf Gebr. De Jonge Shipbuilding Service een eigen werf in het Servische Kladovo aan de Donau hebben. Bij de ontwikkeling van de in 2017 gebouwde Nevada lag het accent op de combinatie van draagvermogen, snelheid, minimaal brandstofverbruik en comfort, waaraan nog het De Jonge Eco-Nomy-concept werd toegevoegd.
In nauwe samenwerking met Wijgaart Shipping werden er nieuwe tekeningen gemaakt, waarbij de scheepslijnen van het casco nog meer geoptimaliseerd werden. Het stuurhuis is voor de woning geplaatst en door gebruik te maken van een sterkere staalsoort kon er lichter worden gebouwd. Het eindresultaat is ook nog eens een qua uiterlijk prachtig schip.
Stapsgewijs groeien
“We wilden in de buurt van de tonnage van de Sunrise-schepen komen en zitten daar nog zo’n 30 ton onder”, concludeert Van de Wijgaart. Op de vraag of de bouw van de Colorado een uitbreiding van de vloot is of vervanging, zegt hij lachend: “Nee, alleen maar omdat ik schepen afbouwen zo leuk vind.”
En dan serieuzer: “Wij willen met Wijgaart Shipping stapsgewijs groeien en bouwen alleen maar af als we zekerheid van vracht hebben. Op de twee containerschepen die we onlangs hebben overgenomen zitten langdurige charters en dat geldt ook voor de Colorado. Via GEFO hebben we voor dat schip een langdurig contract afgesloten.”
“We willen schepen afbouwen die geheel voldoen aan onze wensen en eisen. Dat is ook de reden dat we zelf betrokken waren bij het ontwerp van het schip en we ook de toeleveranciers hebben uitgekozen. De Nevada was eveneens onder onze regie
afgebouwd bij Asto Shipyard en dat was zo goed bevallen dat we ook de Colorado er hebben afgebouwd.”
Weinig verschillen
“Er zijn verder weinig verschillen tussen de twee schepen; op beide schepen zorgen twee Caterpillars C18 van 685 pk elk voor de voortstuwing en zelfs de inrichting van de woning is op beide schepen hetzelfde. Er komt nog een derde schip van dit type; het casco wordt weer in Kladovo gebouwd dat naar verwachting begin 2020 aankomt bij Asto Shipyard. De staat Alabama komt deze maal op de boeg te staan.”
Dat is dan de dertiende Amerikaanse staat in de vloot van Wijgaart Shipping. Daarna kunnen door de broers Van de Wijgaart, stapsgewijs, nog 37 schepen gebouwd worden voordat de namen van de staten op zijn.