Thecla Bodewes Shipyards heeft de Ambitious opgeleverd aan Compagnie Fluviale de Transport (CFT). Deze duwboot wordt ingezet op de Donau en geëxploiteerd door CFT Danube, een dochteronderneming van CFT.

Een belangrijk argument voor CFT om voor deze KP1250 pusher te kiezen was de geringe diepgang: die is namelijk maximaal 1,50 meter. De Donau is de op een na langste rivier van Europa, maar wel een van de slechtst bevaarbare rivieren vanwege de lage waterstand. Met deze shallow water pusher verwacht CFT door te kunnen varen, terwijl andere schepen het af moeten laten weten.

CFT is onderdeel van de Sogestran Group en is marktleider in het Franse transport over binnenwateren. Om ook werk uit te kunnen voeren op andere Europese rivieren heeft CFT eind 2018 dochteronderneming CFT Danube opgezet, met het hoofdkantoor in Bratislava. Daarvandaan gaat de Ambitious de Donau bedienen.

KP1250 Pusher

Thecla Bodewes Shipyards heeft de afgelopen jaren zeven duw­boten van het type KP1250 geleverd aan klanten over heel de wereld. Met een paar klantspecifieke aanpassingen voldeed de KP1250 geheel aan de wensen van CFT.

Zo wilde CFT wat extra vermogen en daarom is deze duwboot uitgerust met twee Caterpillar-hoofdmotoren: CAT C32 met 2 x 746 bkW. Hiermee is hij prima in staat de vier duwbakken van CFT te duwen. Die zijn elk 79 meter lang en 11,45 meter breed.

De voorgaande duwboten waren uitgevoerd met een 2-traps hef­kolom voor het stuurhuis waarmee de maximale hoogte 10,60 meter was. CFT wilde graag hoger komen met het stuurhuis, voor een betere zichtlijn over de bakken. Daarom is de Ambitious uitgerust met een 3-traps hef­kolom, waardoor de maximale hoogte 12 meter is geworden.

De kruiplijn van de KP1250 is 5 meter. De boot is 29,5 meter lang en 11,20 meter breed.

Langdurige relatie

Thecla Bodewes Shipyards en CFT hebben al een jarenlange relatie. Zo leverde de werf eerder de innovatieve minerale oliën-duwbak SM9 en de LGP-tankbakken Crzes en Hermitage. Die varen op de Rhône voor CFT GAZ.

foot’s Thecla Bodewes Shipyards

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.