Bert Kremer uit Almelo komt uit een echte schippersfamilie en begon op 17-jarige leeftijd zijn maritieme leven bij Damco. Hoewel zijn ouders altijd actief waren in de vrachtvaart, koos hij voor de tankvaart.
Op een gegeven moment begon hij als zelfstandige en was hij eigenaar van enkelwandige tankers als Noorderhoofd, Brandaris en de Hayley. Op dit moment vaart hij op de circa 1.370 ton metende Selina (85 x 9 meter), eveneens een enkelwandige tanker. En juist voor die tankers is er sinds 1 januari nauwelijks nog lading. De Europese wetgeving schrijft immers voor dat vrijwel alle lading voortaan vervoerd dient te worden met dubbelwandige schepen.
Zo’n zeven jaar geleden richtte Bert Kremer, samen met zijn zoon Jeroen, het familiebedrijf Kremer Schifffahrt GmbH op. Bert Kremer wil nog een jaar of twee varen, maar voor zijn zoon zou de toekomst er met de huidige vloot niet al te rooskleurig uitzien. In familiair overleg werd besloten een dubbelwandige type C-tanker te laten bouwen bij De Gerlien van Tiem. Het werd de circa 1.700 ton metende Hayley, genoemd naar de dochter van Jeroen Kremer.
De Gerlien van Tiem
Het complete schip is door Rensen-Driessen Shipbuilding aangenomen en geleverd aan de familie Kremer. Het Chinese casco meet 85 x 9,60 meter. De vijf gecoate tanks hebben een inhoud van 380 kuub elk en zijn geschikt voor het vervoer van mineralen en lichte chemie.
“We zijn met Wim Driessen en Eric Rietveld, projectleider bij De Gerlien van Tiem, om tafel gaan zitten en zijn tot een goed akkoord gekomen voor de afbouw van de Hayley. We hebben nagenoeg altijd op kanaalschepen gevaren en de afmeting van ons nieuwbouwschip is dan ook een bewuste keus.”
“Het is momenteel weliswaar vrij rustig, maar we verwachten/hopen dat het op korte termijn gaat aantrekken. We varen zo’n zeven jaar op de Duitse kanalen voor Tankpartner uit Kaltenkirchen. Die samenwerking bevalt prima, zodat we ook met onze nieuwbouwtanker voor deze rederij blijven varen”, zegt Jeroen Kremer.
Laatste reis
In 2012 kocht de familie Kremer uit de vaart de in 1973 op de J.J. Sietas Werft in Hamburg gebouwde Dettmer Tank 44. De tanker was aanvankelijk 80 x 9 meter en is later verlengd tot 85 meter. De laatste reis van deze Hayley is naar alle waarschijnlijkheid naar de smeltkroes van Hoogovens in IJmuiden.
Voor vader en zoon Kremer voldeed de voorgestelde besteklijst van de nieuwe Hayley aan nagenoeg alle wensen. Slechts op details was er op hun verzoek een wijziging. Jeroen vertelt daarover: “Er stond een ander merk ladingpompen op de lijst, maar omdat wij zeer goede ervaringen hebben met de Bornemann-pompen, hebben we daarvoor gekozen.” De Bornemann-pompen aan boord van de Hayley hebben een capaciteit van 370 en 250 kuub per uur.
“Veelal hebben tankers van dit type een hoofdmotor van 1.000 pk. Wij hebben met 1.210 pk bewust gekozen voor de wat krachtiger Caterpillar C32. Het is altijd prettig wat pk’s over te hebben.”
“De Gerlien van Tiem is een goede werf en is gunstig gelegen ten opzichte van onze thuishaven Almelo”, zegt Jeroen Kremer tot besluit. “Hun verhaal klonk goed en gedane toezeggingen hebben ze in de praktijk absoluut waargemaakt. Ze komen met verantwoorde opties en denken waar nodig met je mee.”
tekst en foto’s: Jan Hoek