De Antwerpse haven start op 1 oktober met de centrale lichterplanning. Dit project houdt in dat voortaan centraal de planning van los- en laadoperaties van binnenvaartschepen wordt gedaan voor de containerterminals van PSA, DP World en MPET.
Dat gebeurt met planningssoftware en het aanmeldsysteem BTS. “Eén centraal aanspreekpunt zal de planningscyclus vereenvoudigen en optimaliseren wat het bundelingsproject ten goede komt aangezien er een nauwe afstemming zal zijn tussen de centrale planningcel en de consolidatiehubs”, aldus Havenbedrijf Antwerpen.

Bundeling van volumes
Het actieplan voor de containerbinnenvaart – dat de Antwerpse havengemeenschap eerder dit jaar opstelde – draait om drie pijlers: planning en samenwerking, bundeling en digitalisering. “Het samenspel van al deze maatregelen moet zorgen voor een optimalisatie van de containerbinnenvaart en een efficiëntieverhoging voor alle ketenpartners.”
De centrale lichterplanning is een van de projecten die dit najaar van start gaan. Op 5 november begint een pilot rond de bundeling van kleine containerbinnenvaartvolumes. Vanaf dan mogen binnenvaartschepen alleen nog met minimaal 30 moves per keer (lossen en laden bij elkaaropgeteld) de deepsea-terminals in Antwerpen aandoen.















