Scheepswerf en Handelsmaatschappij Tinnemans BV heeft de derde nieuwe veerpont voor de Limburgse Maas opgeleverd. Dit veer gaat dienst doen op het traject Lottum-Lomm. Op woensdag 20 juni haalde exploitant Ton Paulus het vaartuig persoonlijk op bij de werf in Maasbracht. Na aankomst in Noord-Limburg ging het veer direct in bedrijf.
Scheepswerf Peter Tinnemans heeft veel ervaring met het bouwen van veerponten. Het bedrijf bouwde in 2011 de Festina Lente,
die sindsdien actief is tussen Vierlingsbeek en Bergen. In 2017 won de werf de Europese aanbesteding voor de bouw van vier vaartuigen voor de veerdiensten Grubbenvorst-Velden, Baarlo-Steyl, Lottum-Lomm en Broekhuizen-Arcen.
Opdrachtgever is de Gemeenschappelijke Regeling Veerponten Limburgse Maas, die Peter Tinnemans opdracht gaf om de vier veerponten versneld en in serie te bouwen. Dat bespaarde de betrokken gemeenten, Horst aan de Maas, Venlo, Peel en Maas en Beesel, veel geld.
Groter en moderner
De oude veerponten op de Maas zijn ongeveer tachtig jaar oud. Ze zijn gebouwd naar de maatstaven uit die tijd. In het moderne verkeer voldeden die veren niet meer. Tussentijdse aanpassingen werden wegens de hoge kosten niet meer uitgevoerd. De exploitant, Ton Paulus Veerbedrijf uit Velden, drong aan op vervanging.
Bedrijfsleider Fabian Fijneman van Scheepswerf Peter Tinnemans vertelt: “De nieuwe veren zijn groter en moderner. Er kunnen twaalf auto’s op in plaats van acht. En ze hebben een aparte rijstrook voor fietsers en wandelaars.”
De werf heeft de oude veren gekocht. Fabian Fijneman legt uit waarom: “We hebben met deze vaartuigen verschillende ijzers in het vuur. We kunnen de veerponten doorverkopen. Ze komen rechtstreeks uit de vaart en zijn technisch in orde. Of we kunnen ze demonteren en de losse componenten verkopen.”
Vóór op schema
Het bouwproces van de nieuwe veerpont Lottum-Lomm is vlekkeloos verlopen. Fijneman: “Er zijn geen problemen opgetreden. Onze werf is als hoofdaannemer heel tevreden over de samenwerking met onze onderaannemers.”
“We hebben inmiddels de kiel gelegd voor de vierde veerpont: Broekhuizen-Arcen. We liggen plusminus twee maanden voor op het bouwschema. Het einde van het bouwproces komt in zicht.”
“Door ons eigen personeel zijn de Volvo Penta-motor en de Veth Z-drive ingebouwd. De machinekamer hebben we voorzien van aluminium vloerplaten. Wij namen ook de realisering van het aluminium stuurhuis voor onze rekening. Ons bedrijf werkte de reling en uitlaten af met rvs hoogglans. De aluminium radarmast ziet er piekfijn uit. Wij zorgden ook voor de gierlieren en de ankerlier.” De gecertificeerde aluminium bijboot is eveneens een product van Scheepswerf Peter Tinnemans.
Goede vooruitzichten
Het Maasbrachts bedrijf Vissers & van Dijk verzorgde de elektrotechniek aan boord van de Lottum-Lomm. Directeur Marcel van Dijk zegt: “Wij leverden de complete nautische en elektrische apparatuur. Dit werk werd verricht door drie man. Ons werkterrein ligt voor 100 procent in de binnenvaart. Als bedrijf zijn wij tevreden over de samenwerking met de hoofdaannemer, scheepswerf
Peter Tinnemans. Wij hebben onze toegevoegde waarde hier ontwikkeld op basis van techniek en logistiek.”
“ASS, Antwerpse Staal Services, bezorgde het kwaliteitsstaal: grade A scheepsbouwstaal”, zegt Fabian Fijneman. “Dit staal werd per vrachtauto in platen aangeleverd. Op de snijtafel werd het door onze eigen vaklieden volledig met plasma gesneden. In de sectiehal hebben we het casco samengesteld, afgebouwd en geschilderd.” De firma Verbunt uit Maasbracht nam de volledige conservering op zich.
Fabian Fijneman sluit af: “Onze orderportefeuille is redelijk te noemen. We hebben goede vooruitzichten. Diverse aanvragen zijn binnengekomen. Na de vakantie gaan we een enkelwandige tanker ombouwen tot beunschip om spuitzandladingen mogelijk te maken. De tanker zal eerst ingekort worden van 105 meter naar 85 meter.”