De entree van de Amadeus Queen is compleet anders dan die van andere riviercruiseschepen – inclusief de Amadeus-schepen die De Hoop Shipyard eerder bouwde. De werf uit Lobith koos, in overleg met interieur-designer Artiline, voor een open ruimte met een omlooptrap en een vide die alle dekken bestrijkt. De lichtkoepel in het bovendek zorgt voor een flinke dosis daglicht.
Opdrachtgever is Lüftner Cruises. De rederij uit Oostenrijk is al jaren een trouwe klant van De Hoop Shipyard.
Amadeus-serie
Werfdirecteur Patrick Janssens vertelt: “Het is inmiddels het veertiende schip dat we voor Lüftner Cruises hebben gebouwd. We hebben samen met Lüftner binnen de Amadeus-serie een bepaalde standaard ontwikkeld sinds we het eerste schip bouwden, eind jaren 90.”
“Elk nieuw Amadeus-vaartuig was weer een stap vooruit en dat geldt ook voor de Amadeus Queen. Dit schip is niet meer met dat eerste vergelijken. Alhoewel de look and feel van de schepen wel overeenkomt.”
“Het is in feite een speciale uitvoering, gezien alle innovaties die aan boord zijn toegepast. Zowel de lay-out als het ontwerp zijn verder geoptimaliseerd en uit technisch oogpunt hebben we ingestoken op een hoger niveau van het comfort aan boord.”
Janssens noemt het lagere geluids- en trillingsniveau als voorbeeld. “Dit is het eerste schip met een driedubbel opgehangen motorsysteem. De hele voortstuwingstrein hangt in een losse scheepssectie, die met rubbers in de rest van het schip hangt. Om zo ervoor te zorgen dat de trillingen niet via het staal bij de accommodaties terechtkomen.”
15 centimeter
De Amadeus Queen is een nieuw ontwerp, wederom uit de koker van De Hoop. “Het is weer een schip van 135 meter lang en 11,45 meter breed”, vertelt Janssens. “Maar de hoogte is aangepast. Dat heeft alles te maken met de nieuwe interpretatie van de heren die verantwoordelijk zijn voor de wet- en regelgeving op de Europese binnenwateren. Die vonden dat er iets te vaak een cruiseschip tegen een brug aan zat en hebben stringentere regels ingevoerd. Daardoor is dit schip niet 6 meter tussen de kiel en het topdek, maar 5,85 meter.”
“Die 15 centimeter klinkt misschien als een klein verschil, maar het was best een uitdaging. Riviercruiseschepen zijn in hun hoogte nu eenmaal begrensd; ze moeten door het ondiepste water kunnen varen en ook nog onder de bruggen door bij hoog water. Voor
ballasten is de capaciteit beperkt.”
Die mindere hoogte heeft De Hoop weten te realiseren door het integreren van de installaties in de constructie van het schip. “Met de piping en elektrische bedrading gaan we nu door de balken heen in plaats van er onderdoor. Je perst als het ware alle lucht boven de plafonds en onder de vloeren eruit.”
Sterker
De sterkteberekening van het schip bepaalt in belangrijke mate de dikte van de balken. “Nu bouwen wij onze schepen altijd al wat stijver, omdat de casco’s in Lobith langsscheeps te water gaan. Dan krijgt zo’n 135 meter lange riviercruiser – wat in feite een lange tochtstrip is – aardig wat krachten te verwerken.
“Deze helling maakt dat we dus altijd al hoogkwalitatieve constructies moeten maken en dus meer staal gebruiken. Een voordeel is dat onze schepen wat steviger gebouwd zijn en daardoor minder trillingen en geluidsissues hebben.”
Zwembad
De Hoop bedacht een nieuw type machinekamer. Die is iets kleiner én anders ingedeeld dan op de vorige Amadeus-schepen. “Daardoor creëerden we ruimte voor een groot zwembad achterin het schip. Dat bevindt zich in een soort loungeclub. Als klap op de vuurpijl heeft het een cabriodak dat helemaal open kan.”
Als het om de luxe voor de gasten gaat, zijn kosten noch moeite gespaard. Zo zijn de cabines voorzien van een walk-in-closet, kunnen gasten gebruikmaken van een uitgebreid en individueel entertainmentsysteem, terwijl ook de klimaatbeheersing van het hoogste niveau is. Janssens: “Schepen in dit segment doen niet onder voor 5-sterrenhotels aan de wal.”
De doopceremonie van de Amadeus Queen vond op 4 april plaats in Amsterdam. Eind deze maand staat de eerste cruise voor op de agenda: een Tulpencruise door Nederland en België met vertrek en aankomst in Amsterdam.
Andere reizen voor dit jaar zijn onder meer de traditionele Donaucruise, beginnend of eindigend in Passau en de 15-daagse cruise dwars door Europa van Amsterdam naar Boedapest.