Onderweg naar Breko om Jan Korevaar en Peter Kazen te interviewen over de door Breko afgebouwde nieuwe Nautictrans van Sven Oomens, realiseren we ons dat de maritieme wereld allang weet dat het Papendrechtse bedrijf een ‘one-stop-shop’ is voor de scheepvaart.
Men is misschien minder goed op de hoogte dat het naast nieuwbouw en reparatie een adres is voor revisie (specifiek voor ABC) en hermotorisering van elk type motor. Er is hydrauliekspecialisme in huis voor stuurmachines, stuurhuisliften, afsluiters, roeren en een IVR-keuringsstation, evenals plaatwerkerij, elektra, draaierij en dokken met 600 en 850 ton hefvermogen. PSI Piping realiseert als ‘dochterfirma’ complete piping vanaf de tekentafel tot installatie aan boord. Veel nieuws valt er dus niet te schrijven, lijkt het!
Niettemin, vanaf de parkeerplaats tellen we een drogelading in reparatie, drie nieuwbouwtankers voor de wal en nog één nieuwe dubbelschroever in het dok die wordt voorzien van onderwaterequipment.
Breko werkt
Met “Breko werkt” (!) vallen we in huis. “Ja we doen ons best. In het nieuwbouwmetier is wachttijd alweer een onderwerp. Voor reparatie staat de deur altijd open, als het moet zetten we er een tandje bij.”
Jan Korevaar is directeur reparatie bij Breko. Nieuw is dat de financiële man Peter Kazen tevens algemeen directeur is. Breko kan een schip turnkey opleveren, maar is ook een hulp bij financiering of subsidieaanvraag.
Was Sven Oomens van de Nautictrans al klant?
“Nee, Kevin Romeijnders van Maas Building & Partners uit Maasbracht vroeg ons of we een bestaand 110 x 11,40 meter-casco konden afbouwen. Bijzonder was dat een deel van de equipment reeds bestond en zou worden aangeleverd. We waren er snel uit.”
Romeijnders was de opdrachtgever, die het schip aan Sven Oomens van Nautictrans leverde. John Romeijnders, de vader van Kevin, liep als projectleider van begin tot eind mee. “Heel prettig mee gewerkt! “
“Net als met Sven Oomens, die zijn specifieke wensen wist te realiseren zoals een katalysator van de firma Emigreen. Het accent bij de Nautictrans ligt op een ‘groen’, duurzaam en compleet uitgevoerd schip. Ook de kruiplijn hebben we samen met Sven op de centimeter geminimaliseerd.”
“Er zijn Van der Velden-roeren, Verhaar houdt met een stuurrooster het voorschip in ‘t vaarwater. De stuurhut leverde Alubouw de Mooy, Willemsen Interieurbouw realiseerde een schitterende woning. Opmerkelijk was dat Sven zijn bestaande schip als een ‘jacht’ aan de makelaar heeft afgeleverd en van het nieuwe eveneens een ‘jacht’ wil maken.”
En, waren Kevin en Romeijnders tevreden?
“Bel hem, dat kan hij het beste zelf vertellen.”
Sven & Daniëlle
Als we Sven (30) bellen met de vraag wat hij van zijn schip vindt, is hij bezig smeerolie in de koppeling te verversen. Als antwoord krijgen we: “Ik ben er trots op!” Heel voorstelbaar wanneer je bedenkt dat hij als matroos begon. In 2008 breidde zijn werkgever De Waardt uit. Hij kreeg de kans om mee te participeren en is dus al negen jaar ondernemer, waarvan de eerste vijf jaar als compagnon. Hierna staat hij vier jaar met partner Daniëlle op eigen benen op de 110 x 11,40 meter Nautictrans, in 1989 gebouwd bij de firma Welgelegen in Harlingen.
Dan komt Sven in contact met Maas Builders & Partners die voorstellen om een nieuw schip voor hem te realiseren. Op grond van prestatie, reputatie en inmiddels eigen vermogen komt het rond met inruil van zijn bestaande schip aan Maas Building & Partners.
Zij komen met de makelaar overeen om door te blijven varen tot het schip klaar is. Voor uitvoeringswensen tijdens de afbouw is er ruimte.
Nauwgezet volgt Sven de afbouw in zijn vrije vaarschema. En dan lost hij op een woensdag zijn containers in Rotterdam, vaart daarna langszij de nieuwe Nautictrans in Papendrecht, donderdag en vrijdag staat verhuizen op het program. Zaterdag is er een feestje georganiseerd en zondag opnieuw in de running op Rotterdam-Hengelo.
Hulp
Sven wil wel graag kwijt dat dit allemaal mogelijk was door de hulp van alle betrokkenen en benadrukt de capaciteiten van zijn medewerkers die al vijf en negen jaar in dienst zijn en met de 110 x 11.40 de IJssel bevaren of het vanzelfsprekend is.
Op de steven van de Nautictrans staat de handtekening van Daniëlle, het is een door Sven geverfd onderscheidend signaal. De Nautictrans maakt trots begrijpelijk. Een schip is zo goed als de bemanning!
Nog even dit: na negen jaar samenleven/-werken trouwt Sven op 2 september in Rotterdam met zijn Daniëlle.
tekst: Johan de Witte