Voor het eerst is in Duitsland een wet aangenomen voor de uitbreiding van de vaarwegeninfrastructuur – het zogenoemde Ausbaugesetz Wasserstraßen. Een grote stap vooruit. Door de wetgeving worden de vaarwegplannen uit het Bundesverkehrswegeplan (BVWP) 2030 bindend.
In het BVWP zijn de infrastructuurprojecten opgenomen die de Duitse overheid tegen 2030 wil realiseren. Tot nu toe kende Duitsland alleen bindende wetgeving voor het uitbreiden van de spoor- en snelwegen. Binnenvaartlobbyisten noemden dit oneerlijk. Onder meer binnenvaartbond BDB vraagt al jaren om eenzelfde wettelijk kader voor wegen, spoor en vaarwegen. Ook de Duitse binnenhavenbond BöB drong hierop aan en noemt de nieuwe wet een mijlpaal; de beloftes t.a.v. de vaarwegeninfrastructuur in het nieuwe BVWP zijn nu niet meer vrijblijvend.
Nu de financiering nog
Met het onlangs goedgekeurde BVWP 2030 is de binnenvaartsector tevreden. Het omvat veel vaarwegprojecten, waaronder ook projecten met een op het eerste zicht negatieve kosten-baten-uitkomst. Ze moeten tegen 2030 omgezet of in gang gezet zijn. Dit betekent dat er ook voldoende geld moet worden uitgetrokken. BöB-directeur Boris Kluge doet een oproep aan de politiek om de financiering van vaarwegprojecten op lange termijn te borgen. “De industrie, logistiek en havens hebben planningszekerheid nodig om te investeren”, aldus Kluge.