- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTeamCo bouwt (koel)containerschip Monika Deymann

TeamCo bouwt (koel)containerschip Monika Deymann

- Advertentie -

Delen

Sinds 2010 hebben Gerrie van Tiem en Marcel Zweers, de eigenaren van de in Heusden gevestigde  TeamCo Shipyard, ruim 20.000 ton aan volume gebouwd voor één-en-dezelfde opdrachtgever: Martin Deymann van Rederij Deymann uit Haren (Ems). Na de afbouw van de (koppelverband)tankers Tanja Deymann I en II (2010), genoemd naar de echtgenote van de directeur-eigenaar van de Duitse rederij, de Rudolf Deymann (2012), de Maxine Deymann (2012) en de Erasmus (2013) volgde op 1 juli van dit jaar de overdracht van containerschip Monika Deymann.

Geen standaardopdracht, want aan boord van het 5.558 ton metende schip heeft TeamCo voor koeltransport maar liefst zeventig aansluitpunten voor reefers aangebracht. Verder is er een permanent dieptemeetsysteem voor rivieren geïnstalleerd, een pilotproject op verzoek van het in Karlsruhe gevestigde Bundesanstalt für Wasser­bau.

 

15Monika_Deymann_1

 

Technisch uitdagend

“We zijn connecting specialists: specialisten in het koppelen van de wensen en doelstellingen van de klant aan slimme, innovatieve technische oplossingen. Met ons team staan we erom bekend dat we graag technisch uitdagende projecten aannemen. Zo verbreden we onze knowhow en technische kennis. Soms komen we zelfs met oplossingen die nog niet eerder bedacht zijn. We investeren veel tijd en energie in klanten”, stellen Gerrie van Tiem en Marcel Zweers.

Het zijn stuk voor stuk redenen waarom Martin Deymann graag zaken doet met TeamCo. Met de afbouw van de Tanja Deymann I en II werd al eerder een bijzonder project gerealiseerd. Het is een een zeer innovatief koppelverband geworden; de bak en het schip (voorzien van een katalysator) zijn elk als zelfvarende eenheid uitgerust. Dankzij de katalysator wordt bij de verbranding de schadelijke uitstoot zo efficiënt mogelijk gefilterd.

 

PM as-generatoren

Met de opdracht voor de turnkey afbouw van de Monika Deymann stonden Van Tiem en Zweers voor een nieuwe uitdaging. Gerrie zegt daarover: “Een aantal van zeventig reefers is aan boord van een containerschip nou niet bepaald standaard.”

‘We vonden de oplossing door de twee hoofdmotoren, Caterpillars van het type 3512 en 1.400 pk elk, ook te gebruiken als een soort elektriciteitscentrale voor het boordnet. Daarvoor hebben we aan de voorzijde van de motoren permanente magneet (as)generatoren geplaatst die per motor continu 150 kW afnemen om de reefers te voorzien van stroom.”

“Doordat de asgeneratoren de motoren continu belasten, konden we niet meer garanderen dat er, bijvoorbeeld bij onverwachte manoeuvres, voldoende extra vermogen voor de schroeven zou zijn. Dat hebben we opgelost door de hoofdmotoren iets hoger af te stellen dan de gebruikelijk 600 toeren. De geïnstalleerde elektronica regelt dat naast de generatoren ook de schroefassen over voldoende vermogen beschikken.”

 

Bewezen

CEO Martin Deymann zegt in een reactie over de innovatieve inbreng van TeamCo: “Bij de afbouw van de Tanja Deymann heb ik al gemerkt dat Gerrie en Marcel met goede en daadkrachtige ideeën kwamen. Ze gaven me meteen het gevoel dat ik met uitstekende vakmensen om tafel zat.”

“Dat hebben ze met de afbouw van de Monika Deymann wederom bewezen. Bovendien klopt de prijs/kwaliteitverhouding en doen Gerrie en Marcel wat ze beloven. Het was ook deze keer zorgeloos en probleemloos afbouwen bij TeamCo Shipyard.”

Ter hoogte van (Rijn)kilometerpaal 501 bij Mainz ligt de containerterminal van Frankenbach, met een oppervlakte van 80.000 m2 de grootste terminal in het Rijn-Main-gebied. Vier schepen van Rederij  Deymann varen al van en naar de terminal van Frankenbach, waarvan twee zijn voorzien van de benodigde stroomvoorziening voor reefers.

15Monika_Deymann_3

 

Containers als ijskasten

Omdat er steeds meer vraag kwam naar het transport van koelcontainers, is de Monika Deymann uitgerust voor het vervoer van een groot aantal reefers. Reefer is de vakterm voor transportmiddelen specifiek voor goederen die gekoeld vervoerd moeten worden.

In feite werken de containers als een ijskast. Simpel gezegd: de enige handelingen aan boord zijn het instellen van de juiste temperatuur en de stekker inpluggen.

Het voor Chinese begrippen zeer strakke casco (135 x 14,20 meter) is eerder speculatief gekocht door TeamCo. De nieuwste aanwinst van Rederij Deymann kan maximaal 421 TEU vervoeren, vijf hoog, vijf breed, waarvan dus zeventig reefers.

Op 1 juli werd aan de afbouwkade in Heusden de doopplechtigheid verricht door naamgever Monika Deymann, een tante van Martin en Tanja Deymann.

 

Groen containerschip

Het was de doop van een ‘groen’ containerschip, want de door TeamCo bedachte oplossingen zorgen niet alleen voor verantwoord gekoelde producten, maar ook voor brandstofbesparing, minder emissie en ruimtebesparing.

Ook duurzaam ondernemen past duidelijk prima bij de connecting specialists van TeamCo Shipyard.

 

tekst en foto’s: Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -