Dubbelman Container Transporten (Ducotrans) nam onlangs het koppelverband Camaro V/Camaro VI in gebruik. Het koppelverband is goed voor het vervoer van 450 TEU in één keer van Rotterdam naar de Boven-Rijn en beschikt over veertig reefer-aansluitingen. Het vervoer van deze koelcontainers groeit op de Boven-Rijn en Ducotrans omschrijft het nieuwe koppelverband op de eigen website als ‘reefer specialized inland vessel’.
Ducotrans beschikt nu over een vloot van vier koppelverbanden, twee eenheden van twee vaartuigen en twee van vier vaartuigen.
“We hebben nu een goede balans met het aantal afvaarten”, vertelt Petric Dubbelman van Ducotrans over vraag en aanbod in de markt van de containervaart tussen Rotterdam en Zwitserland. “De markt voor het vervoer van reefercontainers voor de Boven-Rijn is sterk toegenomen.” Producten als vis en chocolade voor Zwitserse klanten worden vervoerd in reefers.
Boven-Rijn
De afmetingen van de koppelverbanden van Ducotrans zijn precies afgestemd op het vervoer naar de Boven-Rijn. Ze zijn wat breedte en doorvaarthoogte betreft geschikt voor alle sluizen op het Canal d’Alsac, het lateraalkanaal van de Boven-Rijn (in het Duits het Rheinseitenkanal) dat zes sluizen telt. De schepen van Ducotrans zijn ook voor de kleine sluis van Kemps geschikt, zodat ze niet ’opgesloten’ raken bij uitval van de grotere sluis.
Op de vraag of Ducotrans nog meer plannen voor vlootuitbreiding heeft, antwoordt Petric Dubbelman: “We hebben elke dag nieuwe plannen.”
Nieuwe bak
Helemaal nieuw is de Camaro V/Camaro VI niet. Het ms Camaro V bestond al sinds 1983 als het ms Furka bij de Schweizerische Reederei & Neptun uit Basel en kreeg een nieuwe voortstuwing bij Koedood Diesel Service. Daar werden twee watergekoelde 12-cilinder Mitsubishi S12R-Z3MPTAW-3, elk goed voor 1.280 pk ingebouwd, evenals een Mitsubishi-motor type 3100-4K van 350 pk voorin, die de gereviseerde Verhaar-kopschroef aandrijft.
Het schip vaart al sinds 2012 bij Ducotrans en vormt samen met de wel splinternieuwe Camaro VI een koppelverband. De Camaro VI was oorspronkelijk voorbestemd om te worden afgebouwd als motorschip en heeft een ingrijpende verbouwing ondergaan bij Scheepsreparatiebedrijf Haveruy in de Rotterdamse Waalhaven.
Kop- en hekschroef
Op verzoek van Ducotrans werd het schip voorzien van een kop- en een hekschroef, waarmee het een zelfvarende duwbak werd, inclusief hefbare stuurhut. De boegschroef voorin de bak heeft een sterke motor achter zich: een Mitsubishi motor, type 31140-4K van 822 pk.
Het is een éénkanaals-boegschroef met middenklok, waardoor in combinatie met de hekschroef het schip kan worden gemanoeuvreerd. Achterin de bak bevindt zich een éénkanaals-hekschroef, aangedreven door een Mitsubishi motor van 950 pk. Beide schroeven maken het schip manoeuvreerbaar in een hoek van 25 graden naar zowel bak- als stuurboordzijde.
Haveruy
Haveruy is gespecialiseerd in luikenschades, het verdubbelen en vernieuwen van laadvloeren en het onderhoud van lieren. En nu dus het afbouwen van de Camaro VI.
Met name het achterschip moest worden aangepast, omdat het casco niet oorspronkelijk was voorbestemd om als voorschip van een koppelverband dienst te doen. Met vijftien medewerkers is de werf in de Waalhaven actief in Nederland maar ook daarbuiten. Haveruy kan ook compleet nieuwe installaties verzorgen. Op de Camaro VI werden door Haveruy ook nieuwe ballasttanks gebouwd en ruimschotten en spantwerk, de ankernis, het leidingwerk en een een lier geplaatst.
foto’s: Arie Jonkman
⇒ Kijk voor meer informatie over de Camaro V/Camaro VI op www.vlootschouw.nl