- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwFamiliebedrijf Somtrans blijft zich ontwikkelen

Familiebedrijf Somtrans blijft zich ontwikkelen

- Advertentie -

Delen

Somtrans neemt dit najaar drie nieuwe tankers in de vaart. De volgende generatie staat klaar om, als de tijd er rijp voor is, het roer van hun vader Ronald Somers over te nemen. ‘We blijven een familiebedrijf.’

De meeste varende medewerkers van Somtrans hebben de Tsjechische nationaliteit. Ze zijn opgeleid op de binnenvaartschool in Decin en waren in dienst bij de Tsjechische staatsrederij CSPL. Ze hebben, als kapitein of bemanningslid, op de Elbe gevaren. Toen CSPL na de val van de muur failliet ging, moesten ze op zoek naar een nieuwe baan. Somtrans zette de deur maar wat graag open. Ervaren en loyale medewerkers, weet Somers, vormen de ruggengraat van ieder bedrijf.

De rederij betaalt voor haar Tsjechische personeelsleden een cursus Duits. Als ze willen, kunnen ze ook Engels volgen. ‘Een brede talenkennis moedigen wij aan. Daarnaast stimuleren wij jonge bemanningsleden om kapitein te worden. Op kantoor hebben we veel jonge, goed opgeleide en dynamische mensen in dienst. We vinden het belangrijk dat we onze medewerkers aan de wal en aan boord een stabiele baan met groeimogelijkheden kunnen bieden.’

Naast Tsjechen heeft Somtrans ook een tiental Nederlandse en Duitse kapiteins in dienst. Het bedrijf is constant op zoek naar goede medewerkers, met name patenthouders en kapiteins. ‘Als mensen de juiste patenten en goede referenties hebben, mogen ze altijd komen praten. We kunnen dan zien of ze ook bij ons passen en hun draai kunnen vinden binnen dit bedrijf.’

Nichemarkt

De Somtrans VI en de Somtrans VII vervangen twee enkelwandige tankers die de rederij verkocht heeft. Ze zijn vrij groot (4.500 kuub en 3.700 ton) maar kunnen ook kleinere partijen vervoeren. De Somtrans XXVII, die eind dit jaar wordt opgeleverd, is met zijn 9.200 kuub vrijwel de grootste in de vloot. In totaal heeft Somtrans nu zestien tankers tussen 5.000 en 10.000 kuub varen.

Het bedrijf heeft zich toegelegd op grote en degelijke tankers. ‘Onze familie heeft het altijd groot gezien’, zegt Somers op humoristische toon. ‘In 1920 bouwde mijn overgrootvader de Leopold, een schip van 2.000 ton. Het had zware, houten luiken en was het grootste schip dat in die tijd bestond. In 1969 bouwden twee ooms 3.000-tonners. Als kleine jongen mocht ik bij de doop van deze schepen aanwezig zijn. In 2003 liet ik mijn eerste 135-meter tanker bouwen (6.000 ton). Mensen fronsten wel eens hun wenkbrauwen, maar we hebben met die grote schepen altijd succes gehad. Deze nichemarkt hebben we stapsgewijs verder uitgebouwd. Onze focus ligt op het vervoer van heel grote partijen.’

In goede handen

Naast talrijke multinationals in de petrochemische industrie bedient Somtrans ook een groot aantal traders. Dit laatste vraagt volgens Somers om de nodige flexibiliteit. ‘De ene maand heeft de ene trader wat meer te vervoeren en de maand daarop heeft een andere veel werk. Aangezien dit schommelt, hebben we veel traders in ons netwerk.’

De rederij zet in op een langetermijnrelatie met al haar klanten. Het bedrijfsmotto luidt: Our flag covers your cargo. Lading is bij Somtrans in goede handen, want over de hele dienstverlening is goed nagedacht. De schepen worden zorgvuldig ontworpen en gebouwd bij de beste werven. De eerste superintendent van de rederij, Ben Grootenboer, begeleidt het afbouwproces van dag tot dag, vertelt Somers.

‘De werven en toeleveranciers waarmee wij samenwerken, leveren goed vakwerk af. Maar het perspectief van een reder, die met het schip moet varen, is vaak anders dan dat van een werf of toeleverancier. Onze superintendent stuurt tijdens de afbouw waar nodig bij. Het gaat vaak om kleine dingen, die het varen net iets makkelijker en rendabeler kunnen maken.’

‘Zo zijn een goede indeling en veel overzicht belangrijk. Tijdens klassewerkzaamheden moeten onderdelen bereikbaar zijn voor herstellingen, enzovoort. Dergelijke details zie je alleen als je zelf met de schepen vaart. We sturen dan ook altijd ervaren medewerkers met veel technische knowhow naar de afbouwwerf. De samenwerking met werven en toeleveranciers verloopt soepel.’

Opvolging

Als rederij verzorgt Somtrans het hele traject, vanaf de bouw van het casco op de juiste scheepswerf. Het casco wordt naar Nederland gesleept en bij één van de vertrouwde afbouwwerven verder afgewerkt. Is een schip afgebouwd, dan wordt het bemand, verzekerd en zeewaardig gemaakt. Vervolgens gaat de rederij op zoek naar lading en voert ze de transporten uit. ‘Af en toe bouwen we ook wel eens een schip op wens van een klant.’

Ronald Somers met zijn dochters Caroline (links) en Gabriëlla. (foto: Sarah De Preter)
Ronald Somers met zijn dochters Caroline (links) en Gabriëlla. (foto: Sarah De Preter)

Door stelselmatig oudere tankers te verkopen en nieuwe te kopen, laat de rederij haar vloot mee ontwikkelen met de tijd. ‘Eigenlijk kun je nooit stoppen met nieuwbouw’, zegt Somers. ‘Op dit moment hebben we een jonge, moderne vloot.’

De beide dochters van Ronald Somers, Caroline en Gabriëlla, werken mee in het bedrijf van hun vader. Zoon Patrik doet momenteel ervaring op in de bunkerwereld. De kinderen staan klaar om over enkele jaren het bedrijf van hun vader over te nemen. Ook de opvolging van de tankvaartactiviteiten is daarmee in goede handen.

‘We blijven een familiebedrijf’, verzekert Somers, die inmiddels al vier kleinkinderen heeft. Eind dit jaar, als de Somtrans XXVII gedoopt wordt, wil de familie met medewerkers, klanten en relaties ook het glas heffen op het 40-jarig bestaan van Somtrans. Ronald Somers mag fier zijn op zijn bedrijf. Hij heeft er iets moois van gemaakt.

 

tekst: Sarah De Preter

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -