De Vibia krijgt een nieuwe voorzitter. Komend weekend beslissen de leden of Marina de Waardt de opvolgster wordt van Diana Hulzebos, die door persoonlijke omstandigheden terugtreedt.
Tot 1 juli konden leden zich aanmelden voor de functie. Dat leverde geen kandidaten op, vertelt penningmeester Marina de Waardt. ‘Daarom hebben we besproken of iemand vanuit het huidige bestuur het dan zou kunnen doen. Toen viel de keuze op mij.’
De Waardt stond samen met Hulzebos aan de wieg van de vereniging. Via Facebook leidden zij eind 2013 het protest tegen het nieuwe huisvuilbeleid van Rijkswaterstaat. Al snel sloten steeds meer vrouwen zich aan en dat resulteerde in maart 2014 tot de oprichting van de vereniging Vrouwen In de Binnenvaart in Actie. Hulzebos werd voorzitter.
Die rol vervulde ze met verve. Samen met de De Waardt en de andere bestuursleden en vrijwilligers wist Hulzebos niet alleen de huisvuilproblematiek onder de aandacht te brengen; de Vibia beet zich ook vast in andere problemen waar de binnenvaart mee te maken heeft. Zoals de CCR-eisen en het verlies aan ligplaatsen. Binnen iets meer dan een jaar telde de vereniging meer dan 200 leden.
Lobby
‘Diana heeft veel betekend voor de Vibia’, zegt De Waardt. ‘Ze was heel erg actief. Ze was er altijd bij als we ergens gingen lobbyen.’
Het neerleggen van het voorzitterschap valt Hulzebos zwaar. Maar ze is stellig: door persoonlijke omstandigheden vaart ze niet meer. ‘En als je geen schippersvrouw bent, kun je ook geen voorzitter zijn.’ Ze blijft wel betrokken bij de vereniging en de activiteiten.
Hulzebos kijkt met trots terug op wat de Vibia-vrouwen voor elkaar hebben gekregen. ‘Dat onze lobby-activiteiten effect hebben gehad: er wordt echt naar ons geluisterd.’
‘Voor mij persoonlijk was het mooiste moment toen we in het gebouw van de Tweede Kamer zaten te wachten en Wim van de Camp langs liep. We wisten toen al van Corien Wortmann dat hij haar in het Europees Parlement zou opvolgen als coördinator van de vervoerscommissie. Na een moment van twijfel durfde ik hem achterna te rennen en vlak voordat hij door de schuifdeuren zou verdwijnen, lukte het me hem – letterlijk – aan zijn mouw te trekken. Bij die kennismaking was er meteen een klik. Die klik was er bij de volgende ontmoetingen weer. Hij stond open voor onze problemen en argumenten. In zijn werk voor het Witboek Transport zien we dat terug.’
‘Ik wens Marina heel veel succes’ voegt ze tot slot toe, ‘en bedank iedereen die zich heeft ingezet in de organisatie. Ik weet hoeveel tijd al de andere dames erin hebben gestoken en steken.’
Online stemmen
De geplande ledenvergadering op 1 augustus gaat niet door. Het is altijd al lastig voor schippersvrouwen om tijd vrij te maken en de afstand van lig- naar vergaderplaats te overbruggen, legt De Waardt uit. ‘En dan is het ook nog eens vakantie. Daarom hebben we gekozen voor een online stemming.’ De leden kunnen per e-mail aangeven of ze het eens zijn met de voordracht van De Waardt als voorzitter. ‘Dat vinden we ook eerlijker: zo heeft iedereen de gelegenheid om mee te beslissen.’