Al snel na de ingebruikname van de sleepboot ASD 2810 ‘Argus’ – in november – besloot Iskes Towage & Salvage om Damen Shipyards Hardinxveld opdracht te geven om nog twee havenslepers te bouwen: de revolutionaire ASD 3212 ‘Green Tug’, speciaal ontworpen om de uitstoot van schadelijke gassen met 30% terug te dringen. De sleepboten zullen medio 2013 worden opgeleverd.
Iskes werkt al sinds 2009 aan het terugdringen van de uitstoot van kooldioxide, stikstofoxiden en zwaveldioxide. Het streven is de uitstoot tot nul te brengen. Geïnspireerd door het feit dat de havens van Rotterdam en Amsterdam zich inzetten voor het World Ports Climate Initiative, besloot Iskes samen met Offshore Ship Designers een sleepboot te ontwerpen met 30% minder uitstoot. Andere partners zijn onderzoekscentrum MARIN en sleepvaartbedrijf SMIT. Het Green Tug Project bevindt zich momenteel in de laatste, gedetailleerde ontwerpfase. Dit alles gebeurt in nauwe samenwerking met Damen Shipyards Hardinxveld en Damen Research, vooral als het gaat om de voortstuwing en trekkracht.
Het contract voor de twee nieuwe boten werd ondertekend tijdens Europort 2011. Op de foto: (vlnr) Marc van der Zwaluw (OSD, Projectmanager Green Tug); Jim Iskes (Iskes, eigenaar & Managing Director); Michiel Wijsmuller (OSD, President); Jos van Woerkum (Damen Shipyards Hardinxveld, Managing Director); Ronald Vergouwen (Iskes, Managing Director); Ben Iskes (Iskes, eigenaar); Peter Maanders (Iskes, General Manager Port Towage Amsterdam).
Milieuvriendelijk en rendabel
Volgens Jos van Woerkum (DSHa) heeft de Green Tug een aantal overeenkomsten met het Damen E3-project. “Dat project is gericht op milieuvriendelijke, rendabele en efficiënt werkende schepen. Dit is de eerste keer dat Damen een schip bouwt dat niet volledig binnen het bedrijf is ontworpen. DSHa heeft vooral veel ervaring op het gebied van Multi Cats, Shoalbusters en patrouilleschepen. Het ontwerp van de Damen ASD 3212 sluit echter uitstekend aan bij het OSD-Iskes Azistern 3270 ontwerp. Bovendien werken we volgens een ‘open calculatie’-format. Wil dit ontwerp commercieel kans van slagen hebben, is kostenbeheersing uiteraard een belangrijk aspect. Er hangt echter geen vast prijskaartje aan dit project! Uiteindelijk staat het ontwerp van de Green Tug centraal.”
Eigenschappen
De roerpropellers, boegschroeven en lieren van de Green Tug worden aangedreven via diesel-elektrische voortstuwing. Om de uitstoot bij mobilisatie van de sleepboot terug te dringen, vaart deze op accu’s. Dankzij het energiemanagementsysteem heeft de kapitein van de sleepboot altijd het gewenste vermogen tot zijn beschikking, of dit nu van de accu’s of van één of meer dieselmotoren komt. Wanneer de sleepboot op kruissnelheid vaart, wordt slechts één generator gebruikt. Hierdoor wordt het brandstofverbruik beperkt en is er minder onderhoud nodig. Het schip zal een trekkracht van 70 t hebben en is uitgerust met een dubbele trommel, waardoor er een onafhankelijk functionerend liersysteem ontstaat. Het principe is dat er twee sleepkabels tegelijkertijd worden gevierd, terwijl elke kabel afzonderlijk kan worden bediend. Dit is vooral praktisch bij het manoeuvreren door nauwe doorgangen.
De reeds geleverde sleepboot