Binnenkort gaat de website www.inlandlinks.eu online. Een slim opgezette website (met als pay-off: The smart way to connect) waarin nu al 23 inland terminals samenwerken. Een website waarop verladers eenvoudig kunnen vinden welke terminal voor hun lading het meest geschikt is. Een project van het Havenbedrijf Rotterdam en VITO met als doel de bevordering van intermodaal transport. Gezien het aandeel waterterminals is dit vooral bevordering van de binnenvaart.
Etienne Morrien van Container Terminal Utrecht met Wim Post, de auditor van Lloyd’s. (foto Roy Borghouts)
Donderdag 28 april presenteerde Donald Baan, business manager logistics bij Havenbedrijf Rotterdam, de website voor een kleine groep vakjournalisten samen met Eric Nooijen, directeur van de Osse Overslag Centrale en sinds enkele maanden voorzitter van de VITO, de Vereniging van Inland Terminal Operators. De website is door het Havenbedrijf Rotterdam ontwikkeld samen met de VITO, maar deelname eraan is niet voorbehouden aan de VITO-leden. Sterker nog: na de presentatie ervan op 10 mei bij de Transport Logistics beurs in München, liggen er ‘starterpakketten’ klaar voor de Duitse terminals om deel te gaan nemen. De drietalige (Engels, Duits & Nederlands) website is dan definitief in de lucht.
Bij de eerste opzet is het duidelijk een criterium dat de terminals verbindingen met de haven van Rotterdam moeten onderhouden. Wellicht dat in de toekomst de mogelijkheden worden uitgebreid met havenonafhankelijke terminals en breakbulk en andere lading.
Via de website kunnen de betrokken terminals samen de marketing, de communicatie en de promotie van het intermodale netwerk doen. Het is vooral ook een voordeel dat er onmiddellijk een helder beeld ontstaat van wat er mogelijk is bij de terminals in Nederland, en later misschien ook in Duitsland en België. “Soms heeft zelfs het ministerie geen juist beeld van welke locaties er precies zijn met terminals”, aldus Donald Baan.
Met deelname van 90 procent van de VITO-leden mag de eerste stap wel een succes worden genoemd. Het Havenbedrijf betaalt de website, de deelnemers bekostigen zelf de jaarlijkse audits vijf jaar lang. “Vijf jaar is een periode waarin dit zich moet kunnen bewijzen.”
De audits door Lloyd’s Register behelzen de waardering van de verschillende criteria waaraan de terminals moeten voldoen:
1. Aanbod van faciliteiten en diensten: onder andere afhandelingscondities, openingstijden, kranen en andere uitrusting, ligplaatsen, depotfuncties.
2. Veiligheid en beveiliging: onder andere beleid, procedures, protocollen en fysieke faciliteiten.
3. Bereikbaarheid en verbindingen met de Rotterdamse haven: frequentie en vaarschema’s, vaarklasse/treinpaden, transittijden.
4. ICT: dataverbindingen en integratie met Portbase.
5. Douanefaciliteiten: douanestatus (AEO).
6. Duurzaamheid en milieu: beleid en procedures.
Www.inlandlinks.eu biedt zo inzicht in het totale intermodale dienstverleningspakket tot op terminalniveau. Gemonitord wordt welke thema’s of criteria vaak naar wordt gekeken, zodat daar iets mee kan worden gedaan. Baan: “Je krijgt bovendien een mooi overzicht van de marktontwikkeling.”
Eric Nooijen legt uit dat slechts vijf inland terminals in Nederland geen lid zijn van de VITO. Nooijen is ervan overtuigd dat samenwerking de toekomst heeft in de branche. “De echte kracht van een terminalnetwerk komt pas tot zijn recht als de terminals met elkaar worden verbonden, en als je voorkomt dat er een wildgroei komt van terminals.”