Ook in nieuwe binnenvaartcasco’s uit onder andere China blijkt asbest te zijn verwerkt, onder andere in pakkingen, isolatie en flenzen. Tot deze conclusie komt het asbest- en saneringsadviesbureau Oesterbaai in Rotterdam na onderzoek in opdracht van onder andere de Inspectie voor Verkeer & Waterstaat (IVW). De IVW neemt dit signaal zeer serieus en neemt het mee in de inspecties.
Sinds 2002 is het verwerken van asbesthoudende materialen in de bouw van nieuwe schepen verboden. Oesterbaai doet de onderzoeken op zee- en binnenvaartschepen, ook in opdracht van Nederlandse eigenaars van de schepen. “Onze taak is om het asbest op te sporen. Het gaat bij ons onderzoek zeker niet alleen om oudere schepen, waarin asbest zou zijn verwerkt”, vertelt Clemens Smits, afdelingshoofd en technisch manager van de inspecties bij Oesterbaai. “De pontons met nieuwe casco’s die Rotterdam binnenkomen, moeten ook worden onderzocht. Er zijn mensen van ons in China al bij de bouw van de casco’s om adviezen te geven. Bij de bouw van een nieuw schip raakt de aandacht voor asbest weleens ondergesneeuwd onder alle werkzaamheden.” Het zijn dan ook vooral verborgen plaatsen, war de asbest wordt gevonden. “Maar ook in de voorraad pakkingen en isolatiemateriaal aan boord wordt asbest aangetroffen.” Als Oesterbaai asbest heeft aangetroffen, wordt er doorgaans door de scheepseigenaren goed mee omgegaan. “Dat is ook afhankelijk van de vlag. Nederlandse reders en eigenaren laten de asbest verwijderen, is onze ervaring.” Oesterbaai stelt dat in 90 tot 95 procent van de inspecties asbest is geconstateerd.
IVW
De opdracht van IVW betrof ook een voorzorg voor de veiligheid van de eigen inspecteurs en de inspecteurs van klassenbureaus die de inspecties voor IVW uitvoeren. “De rederijen moeten weer alert worden gemaakt op het gebruik van asbest”, aldus een woordvoerder van IVW. “In de zeevaart heeft de Nederlandse afvaardiging er bij de IMO (International Maritime Organisation – red.) de andere landen op attent gemaakt.” Eerdere berichtgeving wees vooral naar zeeschepen waarin de asbesthoudende materialen waren verwerkt, onder andere gebouwd in Turkije. Naar aanleiding van deze berichtgeving van Oesterbaai zal IVW richting de experts een instructie doen uitgaan met betrekking tot het onderzoek naar asbesthoudende materialen aan boord van binnenschepen, om te voorkomen dat een certificaat wordt afgegeven terwijl er nog wel asbest aan boord is van een schip.