Jongert Shipyard heeft 30 maart MY Lucia-M, een Jongert 3900MY, te water gelaten. De Lucia-M is het eerste motorjacht van deze afmetingen ooit gebouwd door Jongert. Eigenlijk is het bedrijf uit Wieringerwerf bekend van zeiljachten, maar ze ontwikkelde de motorjachtlijn op uitdrukkelijk verzoek van diverse klanten die de ontwerpen van de Jongert-zeiljachten waarderen maar liever een motorjacht hebben.
Het snelvarende semi-displacement aluminium jacht is eigendom van een Duitse hotelontwikkelaar. Folkert Brongers, general manager bij Jongert Shipyard, is trots dat juist deze opdrachtgever twee jaar geleden koos voor Jongert. “De Lucia-M is zijn derde motorjacht. Dat wil zeggen dat het hier gaat om een zeer ervaren motorbooteigenaar. Hij kende Jongert al jaren en toen hij een nieuw motorjacht wilde laten bouwen, koos hij voor ons. Dat zie ik als een enorm compliment.”
Een typische Jongert
In de afgelopen 57 jaar bouwde Jongert 325 zeiljachten. De 3900MY, bouwnummer 429, is het eerste grote motorjacht. “Ook dit jacht is een typische Jongert”, stelt Brongers. “De Lucia-M combineert de Jongert-kwaliteit met excellente eigenschappen en technische innovaties zoals een glass-bridge en een monitoring system. En net als bij de 5200M, ons nieuwste ontwerp in de zeiljachtlijn, ligt de nadruk op privacy, luxe, comfort en ruimte. Dit motorjacht kun je typeren als ‘the best in its class’.”
Bij een glass-bridge worden alle bedieningen, informatieaangevers en andere instrumenten die nodig zijn om de boot te varen, geïntegreerd in één ‘glazen plaat’. “In een normaal gebouwd dashboard is er vaak een groot uiterlijk verschil tussen de diverse instrumenten en bedieningen”, legt Brongers uit. “In een glass-bridge zijn de verschillende onderdelen onzichtbaar onder een ‘glazen plaat’ gebouwd met een tiptoetsbediening op het glas. Groot voordeel is dat alle bedieningspanelen van de apparatuur nu eenzelfde strakke uitstraling hebben.”
Gym en stoombad
Het jacht is voorzien van een aantal speciale voorzieningen om de eigenaar een maximum aan comfort en privacy te bieden. “De 2-persoons master cabin is zo geplaatst dat de volledige breedte van het jacht (7,80 meter) wordt benut. Boven het bad in de master cabin is een groot skylight aangebracht. Dit skylight is elektrisch verduisterbaar. De eigenaar heeft vanuit zijn master cabin direct toegang tot een gym en stoombad in de voorpiek.”
“De half overdekte flybridge is voorzien van een bar, een loungeruimte en een zonnedek. Het dodgerdak boven de flybridge is voorzien van glas om de ruimte zo licht mogelijk te houden. Aan de achterzijde van het dodgerdak zit een uitschuifbaar deel dat naar wens over het zonnedek kan worden geplaatst.”
(foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)
Doorstart
Na de 3900MY wordt dit jaar ook een 2400 M SY te water gelaten. “De zaken gaan goed”, meldt Brongers. “Vorig jaar, vlak na de doorstart onder leiding van het nieuwe management, plaatste een buitenlandse relatie de opdracht voor dit zeiljacht. “
In diezelfde periode heeft het management met alle medewerkers hard gewerkt aan de opbouw van een solide en efficiënte organisatie. Binnen de nieuwe Jongert-organisatie is het resultaat duidelijk merkbaar in de wijze waarop de opdrachten worden uitgevoerd: binnen budget, op tijd en met de vertrouwde hoge kwaliteit. “Wij zijn trots op ons team”, stelt Brongers. “Dankzij de inzet van iedereen is Jongert klaar voor de toekomst.”
Focus op zeiljachten
Jongert bouwt volledig custom built jachten en heeft daarnaast een eigen lijn van semi custom built zeiljachten. De nadruk van de jachtwerf ligt, als vanouds, op de ontwikkeling en bouw van zeiljachten.
“Jongert is de enige Nederlandse zeiljachtbouwer met een eigen modellenlijn en heeft altijd behoord tot de wereldtop op het gebied van zeiljachten. Het is vanzelfsprekend dat dat onze hoofdactiviteit is en blijft. Daarnaast is de motorjachtenlijn beschikbaar. Deze wordt ook verder uitgebouwd. Maar dan wel naast en zeker niet in plaats van onze zeiljachten.’ Naast nieuwbouw biedt Jongert haar klanten die geen afscheid kunnen nemen van hun Jongert jacht de mogelijkheid deze te laten refitten.
Specificaties Jongert 3900MY
Jachtarchitect
Azure Naval Architects
Interieurontwerp
Guido de Groot Design
Exterieurontwerp
Guido de Groot Design
Casco
aluminium
Opbouw
aluminium
Lengte over alles
39,00 meter
Lengte over de waterlijn
33,68 meter
Breedte
7,80 meter
Maximumsnelheid
28 knopen
Brandstoftank
46.500 liter
Drinkwatertank
7.400 liter
Vuilwatertank
2.600 liter
Voortstuwing
2 x MTU 16V4000 M93 (4.185 pk, 2.100 toeren)