Artikel 8 van de Europese verordening (capaciteitsregulering binnenvaart 1999) geeft de ruimte om naast andere maatregelen het reservefonds aan te spreken voor de vorming van samenwerkingsverbanden. Dat vertelde voorzitter Eddy Bilder van de CBOB maandag 29 maart bij de jaarvergadering van zijn bond. “Ik roep ESO en EBU op om daar werk van te maken.”
Bilder ziet in samenwerkingsverbanden de enige mogelijkheid voor de ondernemers in de sector een vuist te kunnen maken in vrachtprijsonderhandelingen. Maar hij begrijpt het vooroordeel dat tegen samenwerkingsverbanden leeft.
“In goede tijden met de wind achter, halen velen daar de neus voor op; de spotmarkt leverde immers meer op. Je moest ook een beetje zelf willen ondernemen. Coöperaties zijn eigenlijk voor die schippers-eigenaren die niet zo goed durven en de acquisitie liever uit handen geven. (…) Individualisme kan een ondernemer ver brengen, maar met te veel individualisten op een dalende markt kun je de gevolgen raden.”
Vakantiespreiding
“De CBOB heeft altijd de bevordering van samenwerkingsverbanden voor gestaan. Natuurlijk, de coöperaties varen ook niet vrij van de crisis en ook daar dalen de prijzen – let wel: onder druk van de spotmarkt. Maar we zien bij hen toch een minder sterke teruggang dan op de vrije markt. Dat pleit voor meer en grotere coöperaties. Het verwijt dat de coöperaties schuld zijn aan prijsdaling deel ik niet. Integendeel, ik houd staande dat minder onderhandelaars een betere onderhandelingspositie geven. En meer rust in de markt.”
Hij verwacht van de Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa) een positieve opstelling als de binnenvaart creatief omgaat met de inzetbaarheid van de vloot. “We kunnen denken aan vakantiespreiding. De bouwvak doet het tenslotte ook. We kunnen dat koppelen aan bijscholing en onderhoud. Denk u eens in: elke één of twee maanden een groep schepen tegen de kant, met Kerst en jaarwisseling varen we sowieso niet. Een week of zes, zeven: bemanning naar de bijscholing – zitten die klassen ook vol. Scheepsonderhoud, werfbeurten plan je in de vakantieperiode van jouw bedrijf. En vakantie natuurlijk. Volgens mij kan Kalbfleisch (bestuursvoorzitter van de NMa, red.) daar niks tegen hebben; het is de individuele beslissing van de schipper geen opdrachten aan te nemen. Toch?”