GEFO, Gesellschaft für Oeltransporte, heeft een omvangrijke tankervloot en is een bekende verschijning in de Rotterdamse haven. Hun Rijnvaartvloot omvat meer dan honderd eenheden, waarvan tachtig voor het vervoer van minerale oliën. De overige zijn chemicaliën- en gastankers.
Voor het overzeese transport opereert GEFO met twaalf chemicaliëntankers en de Hamburgse rederij heeft iets met operamuziek. Die schepen hebben allemaal de naam van een componist of van een opera die door hen is geschreven.
De oudste twee, Puccini en Rossini, werden in 1998 door Damen Hardinxveld-Giessendam gebouwd. De Mozart, Verdi, Bellini en Donizetti zijn een jaartje jonger en van Tsjechische makelij. Ze hebben een draagvermogen van ruim 3.000 ton, waarbij Mozart de enige Duitse componist is tussen vijf Italiaanse.
De nieuwere en meer dan twee keer zo grote Otello, Traviata en Nabucco zijn genoemd naar opera’s van Verdi. De Fidelio, Bernstein en Bartok zijn vreemde eenden in de bijt. Fidelio is van Beethoven, Bernstein is een Amerikaanse componist en Bartok een Hongaarse. De twaalf schepen varen onder Cypriotische vlag.
De Puccini, vernoemd naar de componist van La Bohème, Madame Butterfly, Tosca en Turandot, is op de foto met chemicaliën onderweg naar de Botlek en passeert het Atlantikwall-museum in Hoek van Holland.
Op de achtergrond een nog bekendere verschijning, de Rijndelta, die onderweg is naar ‘stort’ met 3600 m³ baggerspecie. De sleephopperzuiger uit 1960 bleef still dredging strong tot eind 2018. Ze werd gebouwd door O&K (Orenstein & Koppel) in Lübeck. O&K was destijds ook fabrikant van stoomtrams voor de RTM. De oudgediende werd vorige maand opgevolgd door de Ecodelta en die vaart op LNG, waarmee haar naam eer wordt aangedaan.
tekst: Cees de Keijzer
fotografie: Arjan Elmendorp
www.wssrotterdam.nl