Over de kwaliteit van Nederlandse vaarwegen en de reistijd die de beroepsvaart nodig heeft, zijn de meeste schippers doorgaans positief. De bediening van bruggen en sluizen door provincies en de uitvoering van werkzaamheden door moet echter beter. Dat staat in de Belevingsmonitor Binnenvaart.

De resultaten van de enquête, die vorig jaar zomer door I&O Research s uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat en negen provincies, zijn onlangs bekendgemaakt. Met de uitkomsten krijgen ze inzicht in de tevredenheid van de binnenvaartschippers over de vaarwegen en het beheer ervan. De resultaten zullen worden gebruikt als input voor beleid en verbeteracties.

Rapportcijfer 6,7

Ruim 60 procent van de schippers geeft aan (zeer) tevreden te zijn over de vaarwegen en over het beheer van de vaarweg. Het gemiddelde rapportcijfer dat ze de beheerders geven is 6,7. Twee op de tien schippers zijn ronduit ontevreden. Er zit geen verschil in de resultaten tussen vaarwegen waar Rijkswaterstaat of provincies verantwoordelijk voor zijn.

Over de verkeersinformatie, de kwaliteit van de vaarweg en de aansluiting tussen de vaarwegennetwerken van verschillende beheerders zijn de deelnemers aan de enquête het meest tevreden. De voorzieningen op en langs vaarwegen en de uitvoering van werkzaamheden scoren niet goed.

 

Achterstallig onderhoud

De belangrijkste problemen die werden genoemd, zijn: achterstallig onderhoud aan vaarwegen, de kloof tussen Rijkswaterstaat en schipper, gebrek aan ligplaatsen en bijbehorende voorzieningen en tekortschietende kennis en service bij de bediening van bruggen en sluizen. Wat betreft dat laatste is vooral bediening op afstand veel binnenvaarders (bijna 70 procent) een doorn in het oog.

De voorziening die er in negatieve zin bovenuit steekt, is het tekort aan afgifteplaatsen voor huisvuil. Bijna negen op de tien schippers is daar (zeer) ontevreden over.

 

Gebrek aan ligplaatsen

Een veelgenoemde wens is dat de beheerders de kennis en deskundigheid van de vaarweggebruikers benutten. “Belangenorganisaties en beheerders weten volgens de binnenvaartschippers te weinig van de situatie op de vaarwegen omdat ze er zelf niet dagelijks varen. Schippers geven aan dat zij ontzettend veel kennis en een goede kijk hebben op de situatie op de vaarwegen, maar ze voelen zich vaak niet gehoord.” Aldus de onderzoekers van I&O Research in het rapport.

Ook het gebrek aan ligplaatsen komt duidelijk naar voren uit de Belevingsmonitor Binnenvaart. Daardoor komen schippers in de knel met de wettelijk toegestane vaartijden. “Ze geven aan dat ze soms langer dan drie keer 24 uur aan wal willen liggen. Er wordt gepleit voor een ruimhartiger ligplaatsbeleid, drie keer 24 uur vinden ze te streng. Daarnaast zien ze graag extra ligplaatsen met autosteigers/afzetplaatsen.”

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.