Shipyard Trico BV gebruikte dit casco destijds als bühne voor het doopfeest van het langszij liggende mts Duandra. Het was te koop, echter aan wie was nog een Mystery. Als voorlopige naam stond het in grote letters op de boeiing! Maar schepen zijn niet om stil te liggen en Shipyard Trico BV realiseerde het tot een 110 x 16,20 meter grote tanker onder de bedrijfsnaam Trico Mystery BV.
‘Ons team engineerde in samenwerking met diverse onderaannemers dit hybride schip met bestaande technieken. Alleen de samenstelling is uniek! In vergelijking met standaard voortstuwing worden bij een hybride systeem kleine en goedkopere motoren geplaatst met optimale afstelling; ze zijn daardoor zuinig in verbruik.’ Aldus Alexander Durinck.
‘De Mystery heeft twee Volvo D16-hoofdmotoren en een D5-generator havenset. Op het voorschip zijn eveneens twee Volvo D16-generatoren. Scheepstechniek Vissers heeft deze geïnstalleerd. De twee Baumüller-elektromotoren rond beide schroefassen worden van energie voorzien door de aggregaten op het voorschip via een Powergrid. Deze aggregaten leveren eveneens energie voor het pompbedrijf, waarbij de Powergrid het boordnet voedt met overcapaciteit. De Mystery kan zowel mechanisch als elektrisch varen op één of met alle motoren naargelang het vermogen dat wordt gevraagd.’
‘Met Trico Piping hebben we het totale leidingwerk gerealiseerd. DW PUMPS heeft zelfontwikkelde deepwellpumps geïnstalleerd met 20 procent minder energieverbruik, sublieme aslagering, uitgekiende en duurzame afdichting. Als Shipyard Trico hebben we de intentie om schepen op een eenvoudige manier (easy does it) toekomstbestendig te maken.’
Uitstekend werk-/vaarschip
We gaan bij Nick Boer aan boord kijken. Als kapitein van de Duandra en hier tevens met zijn eigen Contadino Scheepvaart BV verantwoordelijk voor scheepscrew-management, is hij aan boord voor afbouw- en opstartbegeleiding. Hoewel over twee uur de EBIS-check van start gaat, heeft hij een half uurtje voor ons.
‘We proberen een foutloze tanker te maken’, zegt Nick met een smile. ‘Er zijn kleine verschillen zoals de Baumüller-motor rond de schroefas. Bij de Duandra is dat gerealiseerd met een PTO aan de tandwielkast. Overigens probleemloos!’
Hoe bevalt het varen met een hybride systeem?
‘We varen hoofdzakelijk in de ARA-regio. Leeg draaien we vrijwel altijd met één generator. Bij manoeuvreren hebben we met de Verhaar-kopschroef meestal voldoende. Niettemin, één druk op de knop en de rest springt bij.’
‘Het systeem is extreem stil. Onze ervaring is zo’n dikke 10 procent goedkoper met minder slijtage. Deze Mystery loopt bijvoorbeeld met 80 procent lading en alleen de twee Volvo’s 16,3 kilometer. De tijd van doe maar ietsje meer pk’s is voorbij.’
‘Verder heeft dit schip alle kenmerken van de Duandra. De EBR-stuurhut en lessenaar van EMS zijn wéér mooier. Natuurlijk is er nieuw materiaal gebruikt en zijn er altijd verbeterpunten. EMS, dat het elektrisch systeem en de apparatuur heeft geïnstalleerd, is bij elke inbouw innoverend. Uitstekende vakmensen.’
‘Het zijn fijne werk-/vaarschepen: breed, 6.487 ton, veel ruimte aan boord en voor 110 meter is er meestal plaats.’
DuraStyle
Het half uur is om, we mogen rondkijken en dat doen we met Diana Durinck, die voor de mannen de verblijven inrichtte. ‘Eerst maak ik een tekening, daarna probeer ik mij in de gevraagde functie en uitvoering in te leven. Belangrijk is functionaliteit, maar ook sfeer moet erin, zodat het warm en welkom is. Met Verveer rond de tafel kijken we naar de ideeën en mogelijkheden voor de inrichting.’
‘Aan boord moet design niet fragiel zijn. Het moet tegen een stootje kunnen. Ook de jongens van Verveer die stuurhut en woning betimmeren, hebben dat zeker goed volbracht. Met de laatste aankleding door VE-Woning en Scheepsstoffering is het plaatje zeker afgemaakt. Ook met de originele muurstickers in de slaapkamer bijvoorbeeld.’
Wat is betreffende dit interieur het belangrijkst?
‘Hoewel het voor een bemanning is, zijn sfeer en comfort een must. In die zin moet alles kloppen.’
Aan de zwart-wit foto van de Mystery als bühne met partytent aan dek voor het doopfeest, subtiel verwerkt in een daarvoor speciaal gemaakte nis, zien we wat Diana bedoelt met detail.
DW PUMPS
De diversiteit van ladingpompen is groot, maar wat maakt deze pomp uniek? Dat vragen we aan de fabrikanten: Jaap Oonincx en Robert Joosten. ‘We willen er niet alles over kwijt. Bovendien wordt dat te technisch. Dat hij 20 procent minder energie verbruikt om eenzelfde capaciteit te pompen als zijn soortgenoten, mag je groot schrijven!’
‘De pomp doet precies wat we er van verlangen. We maken de pompen in eigen werkplaats in ongeveer acht weken op maat voor elke capaciteit. We gebruiken universele losse onderdelen, waardoor de levensduur van de pomp aanzienlijk wordt verlengd. Hij is vereenvoudigd en verbeterd door met een unieke lagering en afdichting de werking doelmatiger te maken. Bovendien leggen we een eigen prijs neer en dat is in deze markt erg gunstig.’
Machinekamer
Via de schitterende stuurhut, het trunkdek en voorschip dalen we nog even af in de machinekamer waar de twee Volvo-hoofdmotoren en de generator de kop amper boven de overigens schitterende gelegde aluminium vloer uitsteken. Niettemin is Volvo Penta op “weg en water” allround zichtbaar, heeft innovatieve antwoorden op hybride en betaalbare kwaliteit reeds in praktijk bewezen.
Het door Volvo ontwikkelde control system bewaakt de motor, regelt de brandstofinjectie, zorgt voor een laag brandstofverbruik en minimale uitstoot. Inboard-versies zijn gecertificeerd volgens de IMO NOx Tier 2, EU IWW, en US EPA Tier 3 eisen. Een motor die al toekomst is!