Liefde is onvoorspelbaar; het overkomt je, vond de Engelse auteur Jane Austen. Zij leefde (1775-1817) in een “nostalgische” periode waarin vrouwen afhankelijk waren van het huwelijk om er hun sociale status mee te waarborgen. Hiervoor wellicht verweefde zij “liefde” als een rode draad door haar romans. De “rode draad” door deze Rhinecruiser is liefde van de makers voor functie, luxe, design en comfort ofschoon deze Jane Austen bij de eerste stap aan boord al met je flirt!
Van afstand lijkt ze op de vorige en die daarvoor én ga zo maar door. Juist dat is veel te oppervlakkig. De binnenkant onderscheidt zich in inrichting, vormgeving en design van haar voorgangers. Evenals vernieuwing aan techniek en materiaal dat zich achter de coulissen verschuilt, past geenszins op het spreekwoordelijk bierviltje. Vooruitstrevend eigentijds, daar houden we het op.
De allure van een palazzo
‘Voortdurend zijn we op zoek naar vernieuwing en verbetering, onder voorwaarde dat het functie en sfeer heeft’, volgens Robert Reitsma en zijn technische rechterhand Bart Vos. Uitstraling is het kernwoord. Reeds 42 jaar presenteert Scylla zich als trendsetter in de rivercruise business. Inmiddels telt de Scylla Group 22 cruisers, waarmee jaarlijks meer dan 100.000 passagiers op Europese rivieren een fantastische vakantie beleven. Ieder jaar groeit de vloot met twee nieuwe cruisers, die overeenkomstig touroperatorwensen worden uitgevoerd ofwel in bezit zijn van een hand vol sterren.
De entree heeft de allure van een palazzo; de lounge biedt een werelds panorama; licht wordt hier nauwelijks gehinderd; de bar ligt als een eiland in het midden. Aan de stoffering hangt hier het label van Vista. De uitvoering is een symbiose tussen modern en authentiek, warm maar vooral gastvriendelijk. Cathy Schröder en Martha Reitsma hebben het schip naast een magnifiek kleurengamma en interieurdesign een Engelse touch gegeven met als bijzonderheid een watercooker op de kamer voor het essentiële Engels kopje thee!
Riviera Travel
Deze Jane Austen is gebouwd voor de Engelse touroperator Riviera Travel. De Lord Biron – eveneens voor Riviera – ging reeds voor. Dit casco is als laatste gebouwd op de Vahali-werf In Belgrado. Het heeft een uitgekiende plaatvoering en rechtlijnigheid zoals op tekening. In combinatie met beschaafd laswerk is dit scheepsbouw waarvan je geniet!
Op de dagelijkse agenda van Vincent Bekker en zijn crew staat de uitdaging om met Vahali Mitrovica onderscheidend te zijn en te streven naar perfectie.
Volgende schepen worden 60 kilometer verder op de rivier Sava bij de eigen werf Vahali Mitrovica gebouwd.
Eenmaal in Hardinxveld komen de reeds vergevorderde casco’s in handen van Scheepstimmerbedrijf Da-Capo en motoreninbouwer Dolderman. ‘Ontwikkeling heeft haast; materialen veranderen snel; bij elk schip ligt de lat weer hoger. Akoestisch uitgevoerde plafonds; sier- en decorlijsten met naadloze plafonds in elk vertrek; lessenaars en meubilair zijn eigentijdse aspecten van de branche waarin wij als Da-Capo thuis zijn. De Jane Austen is in Hardinxvelds dialect: “Een mooi stukkie werk “. En dat is het!’
Lego
De voor Scylla Tours traditionele 3508 serie Caterpillars en equipment zijn door Hans Janssens van Dolderman – huismonteur van Scylla – opnieuw onnavolgbaar ingebouwd. Met slechts één medewerker installeert Hans scheepsequipment als “lego”.
Vakwerk op de millimeter. De wedstrijd die hij speelde met meer materiaal in een kleinere ruimte, heeft hij opnieuw gewonnen.
Rullens brengt al jaren licht in de zaak en Klimaatservice controleert het klimaat. Voor de zon in huis zorgt SUN met alles wat blinkt en glinstert. Wanneer de avond wint van de dag, zijn er zonnetenten met indirecte verlichting die voor romantiek zorgen. Zelfs de relingen van SUN hebben hier aan boord sfeerverhogende ledverlichting. Kortom: SUN is zon!