- Advertentie -
- Advertentie -
HomeZorgen bij zeeverladers om Chinese invloed in logistiek

Zorgen bij zeeverladers om Chinese invloed in logistiek

- Advertentie -

Delen

Verladers vinden de Chinese invloed op de Europese handel en logistiek zorgwekkend. Dat bleek tijdens de eerste door evofenedex georganiseerde Dag van de Zeevracht. Als grootste risico’s werden economische afhankelijkheid en controle over kritieke infrastructuur genoemd.

De Europese Unie moet daar iets aan doen, vinden de bedrijven. Zoals de transparantie-eisen verhogen en daar uniform Europees toezicht op houden. Casper Roerade, beleidsadviseur mainports & internationale supply chains bij evofenedex: “De middenbalans speelt een belangrijke rol. Niet direct door het weren van China op de markt, maar ook niet alles met open armen te verwelkomen.”

Overnames

Roerade leidde op de Dag van de Zeevracht, die 21 november plaatsvond, een panel met Bram Thuis (Procurement Lead Global Logistics bij DSM Firmenich) Bart Kuipers (haveneconoom en professor Erasmus UPT) en Renske Schoenmakers (Senior Business Manager Containers Deepsea bij Havenbedrijf Rotterdam). Kuipers stipte de Chinese invloed aan, en wees daarbij op de overnames die afgelopen jaren plaatsvonden. Zo is 67 procent van de haven van Pireaus in Chinese handen.

Schoenmakers zie het goed te vinden dat in Europa onderzoek wordt gedaan naar de afhankelijkheid van China. Ze maakt zich vooral zorgen over de importstromen uit China. Daar zitten kritieke goederen tussen die bijvoorbeeld nodig zijn voor de energietransitie.
Volgens Bram Thuis is de concurrentiepositie van Europa in gevaar is, onder andere door hogere energiekosten en hogere loonkosten. Dat betekent dat de industrie zich anders moet positioneren, bijvoorbeeld door te focussen op innovatie en een onderscheidend vermogen op andere vlakken.

Casper Roerade leidde het panel met Bram Thuis, Bart Kuipers en Renske Schoenmakers. (foto evofenedex)

Urgente risico’s

Uit stellingen die aan de zaal werden voorgelegd, kwamen de risico’s naar voren die als meest urgent worden gezien voor de supplychain: logistieke verstoringen, handelsbarrières, regeldruk en afhankelijkheid van markten en leveranciers. De overheid kan volgens de tachtig aanwezige verladers bijdragen aan de weerbaarheid van bedrijven door eenduidig beleid voor te stellen, dat sneller te implementeren en te zorgen voor een gelijk speelveld.

De dag werd afgesloten door Chantal McRoberts. Head Advisory bij onderzoeksbureau Drewry. Zij gaf een vooruitblik op de te verwachten ontwikkelingen in de overzeese handel. De Rode Zee speelt daar nog steeds een rol in en ook de impact van de verkiezing van Donald Trump in de VS heeft effect. De stakingen in de VS en de tarieven van Trump zijn volgens haar bedreigingen voor de containervaart.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -