- Advertentie -
- Advertentie -
HomeEvofenedex vraagt Den Haag om aanpak vertraging in haven Rotterdam

Evofenedex vraagt Den Haag om aanpak vertraging in haven Rotterdam

- Advertentie -

Delen

“De Nederlandse export komt in de knel door oplopende wachttijden in de zeehavens.” Daarvoor waarschuwt evofenedex de Tweede Kamer. Dat gebeurt twee dagen voor het commissiedebat Maritiem op donderdag 12 juni. Dat wordt, op verzoek van de VVD, overigens een schriftelijk overleg.

“In Rotterdam staan (sic!) binnenvaartschepen steeds langer stil, terwijl grote zeeschepen voorrang krijgen. Dit belemmert duurzame goederenstromen en drijft de kosten op”, stelt evofenedex in een persbericht. Het gaat specifiek om containers.

“Strikte demurrage– en detention-regels zorgen er bovendien voor dat verladers opdraaien voor vertragingen waar zij geen invloed op hebben.” De verladersorganisatie roept de politiek op om in te grijpen en ruimte te maken voor eerlijker en efficiënter goederenvervoer. 

Geweigerd

Casper Roerade, beleidsadviseur zeevracht, zegt: “Voor handels- en productiebedrijven is een soepele doorvoer via de havens van levensbelang.” Vertragingen zijn niet uniek voor Rotterdam maar de regie ontbreekt, zo geeft hij aan.

Binnenvaartschepen worden volgens evofenedex regelmatig geweigerd of weggestuurd, doordat vertraagde zeeschepen voorrang krijgen. Daardoor raakt het vervoer over water, juist de duurzame optie, structureel in het nauw, waarschuwt evofenedex.

Extra kosten

Daarbovenop komen vertragingen door douane-inspecties, gaat de belangenbehartiger verder. Containers staan soms dagen te lang op de terminal of kunnen niet op tijd worden ingeleverd, waardoor ondernemers extra kosten moeten betalen voor demurrage en detention (opslagkosten van de container op de containerterminal respectievelijk huurkosten voor als de container later wordt ingeleverd).

“Die kunnen oplopen tot honderden euro’s per container per dag, terwijl de oorzaak vaak ligt bij procedures waar bedrijven zelf geen invloed op hebben”, aldus Roerade.

Lading van het water naar de weg

Evofenedex voorziet dat deze knelpunten de concurrentiepositie van Nederlandse exporteurs direct raken en steeds vaker wordt uitgeweken naar andere havens. “Bovendien kiezen bedrijven vaker noodgedwongen voor vrachtauto’s, omdat vervoer per binnenvaart niet binnen de standaardtermijnen past. Dat is slecht nieuws voor duurzaamheid én voor de doorstroming op de weg. Meer regie op het effectief inzetten van de bestaande capaciteit en verruimen van demurrage- en detention-voorwaarden is nodig om de situatie beheersbaar te houden.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -