Terwijl op de autosnelwegen (en dus niet binnen de bebouwde kom!) auto’s 130 kilometer per uur mogen gaan rijden, moeten schepen vanaf 2013 in en bij Rotterdam een factor tien langzamer gaan varen. Alles klopt in deze zin, maar er staan toch een paar leugens in. Schepen gaan niet tien keer zo langzaam varen, maar tien keer zo langzaam als auto’s die op sommige plaatsen na goedkeuring van het parlement in plaats van 120 kilometer per uur tien kilometer sneller mogen rijden. Het klinkt als een milieuverwoestende uithaal van de PVV. Ik heb niks met de PVV, maar deze regel is wel heel onschuldig. Voor de meeste automobilisten maakt het niks uit. Op die zeldzame plaatsen waar je een beetje door kan rijden, zitten ze meestal toch al boven de maximum snelheid. Degenen die dat niet doen, hebben daar waarschijnlijk ook geen behoefte aan.
Moet je als scheepvaart verontwaardigd zijn over die snelheidsbeperking bij Rotterdam? Ja en nee. Ja, want het slaat drie keer nergens op. Tot nu toe waren er geen snelheidsbeperkingen en was er ook nooit een aanleiding voor geweest om die in te voeren. Niet vanwege de veiligheid, niet vanwege de overlast en als je nou het milieu wil redden door het scheepvaartverkeer aan banden te leggen, dan ben je toch echt niet lekker. Wie is er ooit met dit rare idee gekomen? Wie achter z’n bureautje heeft bedacht dat deze maatregel het pakket ‘milieumaatregelen’ mooi zou aanvullen, weet ik niet. Volgens een bepaalde kronkel moet de scheepvaart ook aan dat milieu bijdragen. Geen sterveling weet hoeveel dat dan is, als het al kan worden aangetoond. Ik weet wel dat het ergens in 2006/2007 moet zijn gebeurd. In 2007 is namelijk de goedkeuring gekomen voor de aanleg van Maasvlakte 2. Dat is dan meteen het ‘nee’ tegen die verontwaardiging. Die had in 2007 op z’n plaats geweest. Ik heb niemand in 2007 horen protesteren tegen deze regel in het voorstel van het Havenbedrijf om de Maasvlakte 2 aan te leggen. Maar ja, dan had de binnenvaart fijnstof in het eten gegooid van het feestje over de toestemming. Het was dus een heel slim trucje van het Havenbedrijf om die binnenvaart in het voorstel mee te nemen. Hebben ze iets tegen de binnenvaart bij het Havenbedrijf? Nee natuurlijk niet. Ze willen het liefst 60 % van alle lading met binnenschepen afvoeren. Hebben ze geen omkijken naar. En als je wat harder vaart dan de voorgeschreven 13 kilometer per uur, kijken ze ook wel even de andere kant op.
Michel Gonlag