Zomers steeds droger

0

Het ziet ernaar uit dat de zomers in Nederland steeds droger en warmer worden. Het gevolg hiervan is dat de waterstand in de rivieren ook steeds lagere dieptepunten bereikt in droge periodes. Dit kan gevolgen hebben voor de scheepvaart. Bij laag water kan er minder vracht vervoerd worden en is er voor (grotere) schepen ook minder ruimte om elkaar te passeren op de drukke Nederlandse waterwegen.

Waterstanden

Schippers houden dan ook vaak angstvallig de actuele waterstanden in de gaten. Dit kan bijvoorbeeld via de app ‘Mijn Waterstanden’ op de mobiele telefoon. Sim only vergelijken is voor de binnenschipper dus zeker een optie om op een voordelige manier de actuele waterstanden via een app of de Rijkswaterstaat bij te houden. Of men maakt gebruik van de vaak gratis wifi in de haven.

Hoeveel lading kan er mee?

Aan de hand van de waterstand kan de schipper bepalen hoeveel lading er mee kan. Een ander gevolg van de lagere waterstanden is dat de lading die vervoerd moet worden vaker over meerdere schepen moet worden verdeeld.

Dit betekent ook dat het drukker wordt op de vaarwateren. De vaargeul wordt al smaller, maar nu ook nog eens drukker. Voor de veiligheid van het vaarverkeer kan Rijkswaterstaat een inhaal- en ontmoetingsverbod voor de schepen uitroepen en de wachttijden bij de sluizen kunnen hierdoor oplopen.

Invloed op de waterstanden

Door de vrije afstroom is er geen invloed op de waterstand in de Waal en in de Rijn. Die van de Maas en de Neder-Rijn kunnen eventueel wel beïnvloed worden door de sluizen, door te stuwen of door de pompgemalen.

Ook de rivier de IJssel wordt gestuwd door de stuw bij Driel. Gelukkig maar, anders zou de rivier bij een lage wateraanvoer onbevaarbaar zijn.

Onderhoud aan de vaarwateren

Ook voert Rijkswaterstaat dagelijks onderhoud uit aan de vaarwegen, mede om ze goed bevaarbaar te houden. Tevens zorgen ze hiermee voor een goede waterhuishouding, zowel op het gebied van kwaliteit en voor genoeg voorraad bij droogte.

Door de steeds vaker voorkomende droge perioden is structureel onderhoud belangrijk. Zo heeft bijvoorbeeld de IJssel veel bochten en deze bochten zorgen voor een sterke sedimentafzetting, wat hinderlijk is voor de binnenvaart. Sedimentvrij maken is dus belangrijk.

Als in bepaalde rivieren of kanalen het waterpeil zakt, wordt er soms extra water aangevoerd vanaf andere rivieren of kanalen. Alleen zakt hier dan het waterpeil ook weer en moet er soms bijgepompt worden. Baggeren is ook een manier om de vaarwateren goed begaanbaar te houden. Het sediment wordt dan verwijderd en het wordt ergens anders waar het diep genoeg is weer gestort. Deze manier van onderhoud wordt steeds vaker toegepast. Op sommige plekken zelfs dagelijks.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.