ZF, met zijn keerkoppelingen ook bekend in de scheepvaart, heeft de binnenvaart ontdekt voor het vervoer van windmolenonderdelen. Dochterbedrijf ZF Wind Power verzond deze maand, voor het eerst, een complete powertrain over water. Dat is goed bevallen en het blijft niet bij deze ene keer, kondigt de fabriek België aan.
Een powertrain is de volledige aandrijflijn van een windturbine: de tandwielkast, de generator en de as met hoofdlagers die de verbinding maakt tussen de wieken en de tandwielkast.
De combinatie van transport over binnenwateren en de zee biedt logistieke, sociale en duurzame voordelen, aldus ZF Wind Power. Dat werkte voor dit transport samen met opdrachtgever Vestas, de bouwer van de windturbines. ZF levert daarvoor de aandrijflijn. De bedrijven ontwikkelden samen de V236-15.0 MWTM powertrain als antwoord op de groei en schaalvergroting in de offshore-windmarkt. Het eerste prototype ging nu over water vanuit Lommel naar de haven van Antwerpen.
Obstakels op de weg
De vraag naar windenergie neemt wereldwijd toe en turbines worden groter en krachtiger. Hierdoor groeit ook de powertrain, het hart van de turbine. Met de uitbreiding van seriële tandwielkasten naar serieproductie van complete aandrijflijnen past ZF Wind Powers niet alleen het productieproces aan, ook het transport krijgt een upgrade. Daarbij kiest het bedrijf voor transport over water.
“Bruggen, rotondes, wegwerkzaamheden en andere mogelijke obstakels op het traject maken het lastig om zo’n zware en grote powertrain via de weg te vervoeren. Na verschillende onderzoeken met meerdere experts, waaronder De Vlaamse Waterweg, hebben we besloten dit unieke ontwerp via de binnenlandse en internationale wateren te vervoeren”, legt Felix Henseler uit. Hij is CEO van ZF Wind Power.
Het vervoer over de vaarwegen is niet afhankelijk van wegversperringen. Er zijn ook nauwelijks verkeersopstoppingen en bijgevolg kunnen levertijden tot in detail voorspeld worden.
“De binnenvaart is een zeer betrouwbare transportwijze: beide partijen weten precies wanneer de zending aankomt. Goederen worden niet alleen efficiënt, maar ook op een milieuvriendelijke manier vervoerd”, zegt Chris Danckaerts, CEO van De Vlaamse Waterweg.
Minder tijd en geld
Het blijft niet bij dit ene transport. Vanaf 2024 zal ZF Wind Power meerdere powertrains per dag per binnenschip van de fabriek in Lommel naar de haven van Antwerpen verschepen. In Antwerpen wordt vervolgens een zeeschip geladen met meerdere aandrijflijnen, die het daarna naar een internationale bestemming brengt.
Als deze powertrains één voor één via de weg zouden worden vervoerd, zou dat veel meer tijd geld kosten. “Het transport via de waterwegen stelt ons in staat logistieke processen te optimaliseren en tegelijkertijd bij te dragen aan een duurzamere toekomst”, vat Felix Henseler samen.
Meer mogelijkheden
De lagere brandstof- en arbeidskosten zorgen ervoor dat het totale kostenplaatje twee tot drie keer lager is dan bij weg- of spoorvervoer, aldus Chris Danckaerts. “De combinatie van binnenvaart en internationaal zeetransport biedt veel voordelen en nieuwe kansen voor ZF Wind Power. Door te kiezen voor de binnenvaart kunnen ze niet alleen kosten besparen, maar ook een aanzienlijke CO₂-reductie realiseren”, zegt hij.
“Deze transportaanpak past perfect in de ambitieuze klimaatstrategie van ZF”, zegt Michael Karrer, hoofd Duurzaamheid en EHS (Environment, Health & Safety) bij ZF. “Onze strategie heeft niet alleen betrekking op ZF zelf en onze productie, maar ook op de uitstoot van de volledige productketen. Daarom zullen we ook de uitstoot van onze transportprocessen verminderen.”
Bij ZF Wind Power zien ze nog meer potentie in de binnenvaart. “Met een kade op slechts 3 kilometer van onze fabriek zijn er mogelijkheden om meer en grotere producten of onderdelen van en voor onze partners te verzenden en te ontvangen. Samen kunnen we een duurzame toekomst mogelijk maken”, besluit Felix Henseler.