ZF introduceert de eerste hybride transmissie. Die kan zowel voor V-aandrijving als A-posities (neerwaarts) worden geïnstalleerd. Door het brede scala aan overbrengingsverhoudingen en het ruimtebesparende ontwerp is de ZF 5200 A/V PTI geschikt voor veel verschillende soorten schepen.
In reactie op strengere milieuwetten zijn scheepswerven op zoek naar ruimtebesparende aandrijfeenheden die tegelijkertijd ook zo min mogelijk uitlaatgassen moeten uitstoten. “Toch willen ze geen offers brengen op het gebied van prestaties en betrouwbaarheid”, schrijft ZF.
Scheepsontwerpers hebben momenteel te maken met een breed scala aan uitdagingen. Kopers van jachten willen zoveel mogelijk leefruimte, terwijl op veerboten steeds meer ruimte gewenst is voor lading.
Elektromotor
“We stellen nu een nieuwe standaard voor deze toepassingen en andere”, zegt Wolfram Frei, bij ZF verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop voor Commercial & Fast Ships.
Het is met de ZF 5200 A/V PTI mogelijk om de extra stroomtoevoer in beide installatievarianten te koppelen met een elektromotor. Dat zorgt voor verminderde emissies en geluid en is toepasbaar voor een breed scala aan scheepstypes.
Ruimtebesparend
De ingenieurs van ZF zijn erin geslaagd de aluminium behuizing verder te verkleinen. Het ruimtebesparende ontwerp geeft scheepswerven speelruimte bij het ontwerp van nieuwe schepen: jachten kunnen extra hutten en ruimere dekken hebben en veerboten winnen aan laadcapaciteit.