Havenbedrijf Rotterdam zwaait laatste ijsbreker uit

0
Vrijdag 26 maart ontving de nieuwe eigenaar Siebo Zijsling de sleutel. (foto Ries van Wendel de Joode)

Havenbedrijf Rotterdam heeft zijn laatste ijsbreker uitgezwaaid. Vrijdag 26 maart vertrok de RPA 20. De reserve-patrouilleboot is verkocht aan aannemer Zijsling en Zonen uit het Friese Jutrijp. Dat bedrijf was al eigenaar van zusterschip RPA 24.

De winters zijn niet meer koud genoeg en het Havenbedrijf rekent niet meer op stevige ijsvorming in de Rotterdamse haven. De laatste keer dat de RPA 20 als ijsbreker diende, was in 2012 om de Delfshavense Schie begaanbaar te maken voor de binnenvaart. Dat is te weinig om speciaal daarvoor een schip in puike conditie achter de hand te houden, aldus het Havenbedrijf.

Versterkte voorsteven

De RPA 20 werd gebruikt als ijsbreker omdat het vaartuig beschikt over een versterkt voorsteven. Voor ijsbreken werd het achterschip extra verzwaard met ballastwater, zodat het schip een beetje achterover helde. Daardoor kwam de schroef wat dieper te liggen om schade daaraan te voorkomen en kon de stevige voorsteven wat hoger over het ijs glijden.

De RPA 20 is in 1963 gebouwd bij scheepswerf Hendriks in Dodewaard met bouwnummer 548. Het vaartuig is 23,60 meter lang en 6,20 meter breed. In de jaren 90 onderging de boot een renovatie.

De laatste keer dat de RPA 20 als ijsbreker in actie kwam: in 2012 op de Delfshavense Schie. (foto Siebren Dijkstra)

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.