In de week van 22 januari gaat het heiwerk aan de Antwerpse Scheldekaaien weer verder. Aannemer THV Scheldekaaien van De Vlaamse Waterweg start dan met de bouw van de stalen achter- en zijwand van de bouwput in Nieuw-Zuid.
Dat is de eerste stap in de opbouw van de nieuwe kaaimuur in de laatste twee zones van het project. Het gaat om de voorlaatste fase met heiwerken op de werf. Deze fase duurt tot april.
Tijdens het stormtij van 3 januari liepen de Antwerpse Scheldekaaien onderwater. De waterkeringsmuur hield het Scheldewater tegen, maar hier en daar sijpelde het toch door de muur langs barsten en scheuren.
Om de stad Antwerpen beter te beschermen tegen dergelijke (en nog hogere) waterstanden op de Schelde, moeten de onstabiele kaaimuur en de waterkering dringend aangepakt worden. Dat past ook in het Sigmaplan, dat de overheid uitvoert om Vlaanderen beter te beschermen tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren.
In slechte staat
De huidige Scheldekaaimuur in Nieuw-Zuid dateert nog uit de 19e eeuw. Hij verkeert in slechte staat en vormt een gevaar voor de waterveiligheid. De oude kaaimuur werd al vervangen in drie van de vijf deelzones van Nieuw-Zuid. Nu zijn de laatste zones aan de beurt.
Het gaat om zone 3 (ter hoogte van de D’Herbouvillekaai) en 5 (ter hoogte van de De Gerlachekaai tussen de Verviersstraat en de Van der Sweepstraat). Ook hier moet de muur volledig afgebroken worden en komt er een nieuwe muur.
Stap voor stap
“We vervangen de historische kaaimuur stap voor stap”, aldus De Vlaamse Waerweg. “Voor we hem kunnen afbreken, maken we eerst een bouwput. Die wordt omsloten door een stalen achter-en zijwand van damplanken en buispalen. Deze damplanken en buispalen worden in de ondergrond geslagen met een trilblok en een heihamer.”
Dat zijn de werkzaamheden die de aannemer van De Vlaamse Waterweg nu zal uitvoeren. THV Scheldekaaien (een consortium van de waterbouwers Artes, Hye en Herbosch Kiere) start in de week van 22 januari met het heiwerk in deelzone 5 en vervolgens in deelzone 3 (zie kaartje).
De eerste weken werkt hij met een trilblok om de damplanken in de ondergrond te trillen. Nadien werkt de aannemer verder met een heihamer, om de damplanken en de buispalen tot op de noodzakelijke diepte in de ondergrond te slaan. Die hamer is nodig omdat de ondergrond van klei heel wat weerstand biedt.
Afbraak en opbouw
Zodra de metalen constructie rond de bouwput in de twee zones is afgewerkt, wordt de historische kaaimuur afgebroken en de nieuwe muur opgebouwd. Die werkzaamheden, waar ook heiwerk aan te pas zullen komen, staan op de planning voor de tweede helft van 2018.
Daarna start THV met de afwerking van de nieuwe kaaimuur op Nieuw-Zuid. Begin 2020 zal die volledig klaar zijn.