Hoewel de hoeveelheid vervoerde goederen toeneemt, neemt het rendement in de binnenvaart in 2015 af. Dit blijkt uit een ‘Vooruitzicht voor Transport en Logistiek’ dat het Economisch Bureau van de ING Bank vandaag publiceert.
De ING Bank: “De vrachtvolumes ontwikkelen zich in totaliteit redelijk goed in 2015, maar dit weegt niet op tegen de ontstane overcapaciteit, die boven de versnipperde markt blijft hangen. Hierdoor zal de totale omzet dit jaar opnieuw niet aan herstel toe komen.”
De onderlinge verschillen in de deelsectoren zijn opvallend, aldus de ING. Vooral de tankvaart presteert niet goed, terwijl de droge lading relatief beter gaat. “En daarnaast kent vrijwel elk segment opvallend genoeg ook bedrijven die het redelijk goed doen.”
Het containervervoer blijft een groeimarkt, ook in de binnenvaart, vooral in de binnenlandse markt. “Het vervoer van erts en kolen – dat grotendeels naar Duitsland gaat – staat nu onder druk als gevolg van de ‘energie-wende’. Het bouw gerelateerde vervoer van zand en grind groeit weer.”
De voortdurende nieuwbouw van tankers en de schaalvergroting blijken factoren die de tankvaart parten blijven spelen. “Hoewel de tankvaart kleiner is dan de droge ladingvaart zorgt dit ervoor dat de totale omzet toch in de min blijft.”