Waterstofolie bunkeren bij zonne-eiland op de Waal

0
The Atoll (illustratie Dewi Wesselman)

‘Waterstofolie’ bunkeren bij drijvende zonne-eilanden… Als het aan SolarDuck en Voyex ligt, wordt dit werkelijkheid voor de scheepvaart. Ze bouwen zo’n zonne-eiland als proefopstelling op de Waal bij IJzendoorn. Dekker Groep, bekend van zand- en grindwinning, faciliteert dat ter plekke.

Het project kost circa 1.000.000 euro. Provincie Gelderland ondersteunt het project met een subsidie van 350.000 euro.

Zonne-eiland

Om de binnenvaart te verduurzamen hebben SolarDuck en Voyex een R&D-samenwerking opgezet om emissievrij varen op waterstof mogelijk te maken. Technisch haalbaar, veilig, makkelijk én betaalbaar, stellen de bedrijven. De waterstof hoeft niet vervoerd te worden want die kan worden gebunkerd bij de bron: het drijvende zonne-eiland dat vanaf april op de Waal getest gaat worden.

“In die combinatie zit de innovatiekracht”, aldus CEO Koen Burgers van SolarDuck. “Bij opschaling kan zo’n eiland op zee en op rivieren de scheepvaart een duurzaam alternatief bieden.”

Werkhaven

De testopstelling bij Dekker in IJzendoorn is de eerste in Nederland in zijn soort. SolarDuck levert het zonne-eiland: vier aan elkaar gekoppelde platforms met elk 39 zonnepanelen. Deze modulaire platforms zijn geschikt voor op zee, maar zullen nu eerst getest worden op de Waal om te zien wat de effecten van stroming en wind zijn.

“Begin april wordt het zonne-eiland in z’n geheel vanaf Gorinchem stroomopwaarts naar de werkhaven van Dekker in IJzendoorn versleept”, zegt Burgers.

Waterstofolie

Het drijvende zonne-eiland produceert 65 kilowatt aan piekvermogen. Het is aangesloten op een 10 kilowatt electrolyzer waarmee waterstof wordt geproduceerd. De waterstof wordt gekoppeld aan een ‘Liquid Organic Hydrogen Carrier’ (LOHC), een olie-achtige vloeistof die als drager voor de waterstof dient.

“Deze ‘waterstofolie’, kan op kamertemperatuur, onder dezelfde atmosferische omstandigheden als bijvoorbeeld diesel vervoerd worden”, legt Wiard Leenders uit. Hij is CEO van Voyex. Ook hoe de olie vervolgens de waterstof weer vrijgeeft, als input voor de stroomwekking aan boord, is een onderdeel van de testopstelling. “De olie zelf kan weer als drager hergebruikt worden”, voegt Leenders eraan toe.

Vlnr: Gert Pomstra van Dekker Groep, Koen Burgers van SolarDuck enWiard Leenders van Voyex. (foto Dekker Groep)

The Atoll

Het project heet ‘The Atoll’, verwijzend naar de film Waterworld, waarin een kunstmatig eiland in zijn eigen energiebehoefte voorziet. SolarDuck en Voyex hebben de langetermijn-ambitie met drijvende zonne-eilanden op zee waterstof te produceren voor de scheepvaart en andere zware toepassingen.

Voor een testlocatie klopten ze bij Dekker in IJzendoorn aan. Dat bedrijf stimuleert de ontwikkeling van waterstof voor transport. “Onze drijvende zandfabrieken zijn al vergaand verduurzaamd, maar voor onze scheepvaart zoeken wij nog een oplossing”, aldus groepsdirectielid Gert Pomstra. “We ondersteunen de innovatie van SolarDuck en Voyex van harte, in de hoop dat deze bijdraagt aan een verduurzaming van de binnenvaart.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.