Schippers ondervinden veel hinder van de ingeperkte bediening van de Oranjesluizen. Uit een inventarisatie blijkt dat ze gemiddeld twee uur vertraging oplopen door het schutten. Er zijn ook al meldingen van vier uur. Onbegrip is er over het feit dat beroepsvaart en recreatievaart ook nu er twee kolken dicht zijn, gescheiden moeten schutten. Rijkswaterstaat gebruikt de middenkolk uitsluitend voor recreatievaartuigen. Ook als er plek over is tijdens een schutting en zelfs als er helemaal geen jachten zijn, mogen er geen binnenvaartschepen in.
Overgeplaatst
De komende maanden is de bediening van het Oranjesluizencomplex beperkt doordat een deel van het personeel van Centrale Bedienpost Schellingwoude nodig is op het gemaal- en spuicomplex IJmuiden. Dat wordt gewoonlijk op afstand bediend vanuit Schellingwoude. Sinds maandag 22 juli gebeurt dat “vanwege uitvalrisico”, zoals Rijkswaterstaat het noemt ter plekke. Klokkenluiders binnen Rijkswaterstaat brachten enkele maanden terug met een brandbrief naar buiten dat zij zich zorgen maakten over het functioneren van het spuicomplex in IJmuiden.
Medewerkers zijn van Schellingwoude naar IJmuiden overgeplaatst. Daardoor is er minder capaciteit beschikbaar voor het schutten van de Oranjesluizen. Deze tijdelijke maatregel geldt in elk geval tot 1 oktober. De scheepvaart wordt hier niet blij van, dat beseft Rijkswaterstaat maar al te goed. De vaarwegbeheerder stelt met man en macht te werken aan een definitieve oplossing, die de gedeeltelijke stremming moet opheffen.
Kleine kolken dicht voor beroepsvaart
Maar dat is in de praktijk onvoldoende om de beroepsvaart vlot te helpen. Door het schrappen van de noord- en de zuidkolk lopen de wachttijden op. Het schutproces in de Prins Willem-Alexandersluis kost ook meer tijd dan anders, doordat het sluispersoneel probeert zo veel mogelijk schepen per keer in de kolk te laten meeschutten.
De problemen doen zich sinds maandag 22 juli voor, toen het beperkte bedienregime werd ingevoerd. Met het oog op de veiligheid blijft Rijkswaterstaat recreatievaart en beroepsvaart gescheiden schutten. Voor de recreatievaart geldt een algehele nachtelijke stremming: van 22.00 uur tot 06.00 uur. Overdag, dus van 6.00 uur tot 22.00 uur, kan de pleziervaart van de Middenkolk gebruikmaken.
De Noord-, Midden- en Zuidkolk zijn dicht voor de beroepsvaart. Die kan 24/7 gebruik maken van de grotere Prins Willem-Alexandersluis. Die is ook alleen voor de beroepsvaart beschikbaar.
Twee tot vier uur wachten
Diverse schippers stellen daardoor in de problemen te komen met hun vaar- en rusttijden. Zeker voor de schepen die dagelijks gebruik maken van de sluis – bijvoorbeeld beunschepen die op het IJsselmeer zand laden – kan dit fnuikend uitpakken.
Dat geldt ook voor de eigenaar van een passagiersschip. Die verloor afgelopen week al eens vier uur door het wachten en schutten. De gasten konden zodoende veel later van boord dan gepland. Een aantal van hen miste daardoor een volgende afspraak.
De eigenaar voert onder andere vaartochten uit van Amsterdam naar Pampus. Die duren een normaal drie tot vier uur; met de vertragingen bij de Oranjesluizen kosten de tochten (bijna) een volle dag. Dat is niet rendabel.
Andere beleving
Regiocoördinator Andries de Weerd van Koninklijke Binnenvaart Nederland noemt de maatregelen zwaarder dan verwacht: “Ik had verwacht dat ze twee kolken van de oude Oranjesluizen open zouden houden.”
Enkele schippers vinden het raar dat er geen binnenschepen mee de middenkolk in mogen als die maar met een paar jachten schut en er nog wel plek is. De Weerd heeft namens KBN met Rijkswaterstaat overlegd of meeschutten toch kan worden toegestaan. Dat bleek vrijdag 26 juli vergeeft. Het personeel van Rijkswaterstaat beleeft de stremmingen volgens hem anders dan de werkelijkheid, en de gevolgen in de praktijk voor de schippers. “Wij merken dat er bijna constant twee uur wachttijd is; zij zeggen dat er nul oponthoud is. Maandag (29 juli, red.) gaan we met de directie van Rijkswaterstaat om tafel zitten.”
Zorgplicht
Sommigen schippers suggereren dat personeel van de sluis in Born in Amsterdam kan werken als het Julianakanaal op 12 augustus dicht gaat. Een schipper zegt: “De overheid controleert van alles maar heeft het zelf weer eens niet voor elkaar. Ze hebben niet alleen voor droge voeten een zorgplicht maar ook voor de veilige en vlotte doorvaart.” Zorgen maken schippers zich ook over het tekort aan wachtplaatsen, bij de Oranjesluizen en in de omgeving.
Door Evert Bruinekool & Martin Dekker
áls het gemaal ijmuiden een storing zou krijgen in de afstandbediening…. dan is het pak hem beet een half uur met de auto om vanaf schellingwoude daar te komen.
volgens mij is dat veel minder erg dan wat er nu gebeurd
Wie heeft bedacht woningen houthaven zo te bouwen .is ook lekker bijdehand geweest.daar is oplossing dijk eromheen en sluisje maken,of hoog damwand omheen. Bij beetje hoogwater stromen die huizen onder,en dat heeft ook weer met ymuiden spuisluizen te maken.maar geeft niet de binnenvaart gaat wel uren wachten oranjesluizen door ondeskundige mensen die dit bedacht hebben .kunnen een paar van die hoog opgeleide niet die sluizen bedienen win win situatie.
Vóórdat de nieuwe sluis gebouwd was, kon het niet anders dan de beroeps én plezier samen te schutten, alleen was er wél sluispersoneel terplaatse! Nu mét de alom aanwezige afstandbediening ( veiliger, sneller, ecologischer en wat al niet mee) kan er bijna niets meer en dat noemd men vooruitgang.