De komende maanden wordt de bediening van het Oranjesluizencomplex beperkt doordat een deel van het personeel van Centrale Bedienpost Schellingwoude elders nodig. Zowel de beroeps- als de recreatievaart krijgen daar last van: langere wachttijden bij de Amsterdamse sluizen tussen het IJ en het Buiten-IJ.
Het gemaal- en spuicomplex IJmuiden wordt gewoonlijk op afstand bediend vanuit Schellingwoude. Vanaf maandag 22 juli gebeurt dat vanwege uitvalrisico lokaal, in IJmuiden. Klokkenluiders binnen Rijkswaterstaat brachten enkele maanden terug met een brandbrief naar buiten dat zij zich zorgen maakten over het functioneren van het spuicomplex in IJmuiden.
Medewerkers worden van Schellingwoude naar IJmuiden overgeplaatst. Daardoor is er minder capaciteit beschikbaar voor het schutten van de Oranjesluizen.
Deze tijdelijke maatregel geldt in elk geval tot 1 oktober. De scheepvaart wordt hier niet blij van, dat beseft Rijkswaterstaat maar al te goed. De vaarwegbeheerder stelt met man en macht te werken aan een definitieve oplossing, die de gedeeltelijke stremming moet opheffen.
Alleen Prins Willem-Alexandersluis
Dit betekent dat van maandag 22 juli een beperkt bedienregime van het Oranjesluizencomplex geldt. Met het oog op de veiligheid blijft Rijkswaterstaat recreatievaart en beroepsvaart gescheiden schutten. Voor de recreatievaart geldt een nachtelijke stremming: van 22.00 uur tot 06.00 uur. Overdag, dus van 6.00 uur tot 22.00 uur, kunnen pleziervaarders van de Middenkolk gebruikmaken.
De Noord-, Midden- en Zuidkolk zijn dicht voor de beroepsvaart. Schippers kunnen 24/7 gebruik maken van de Prins Willem-Alexandersluis, die alleen voor de beroepsvaart beschikbaar is.
Zorgplicht
Schippers zijn niet te spreken over de maatregel. Ze vrezen door de langere wachttijden in de problemen te komen met hun vaartijden. Ze kunnen straks hun reizen niet afmaken op één dag. Zeker voor de schepen die dagelijks gebruik maken van de sluis kan dit een probleem zijn.
Sommigen suggereren dat personeel van de sluis in Born in Amsterdam kunnen werken als het Julianakanaal op 12 augustus dicht gaat. Een schipper zegt: “De overheid controleert van alles maar heeft het zelf weer eens niet voor elkaar. Ze hebben niet alleen voor droge voeten een zorgplicht maar ook voor de veilige en vlotte doorvaart.”
Regiocoördinator Andries de Weerd van Koninklijke Binnenvaart Nederland noemt de maatregelen zwaarder dan verwacht: “Ik had verwacht dat ze twee kolken van de oude Oranjesluizen open zouden houden.”
Wachttijden
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat licht desgevraagd de situatie toe: “Het gaat om een herverdeling van de bemanningscapaciteit. Hierdoor zorgen we ervoor dat de operators op het spuicomplex ter plaatse betere controle hebben.”
Het zijn dezelfde mensen die anders vanuit Schellingwoude het werk doen. “Het risico van uitvallen van de spuien is hierdoor verkleind, omdat je er dichter op zit.” Door de overheveling van medewerkers ontstaat er in Schellingwoude een tekort aan personeel.
“De beroepsvaart weet over het algemeen heel goed wanneer de knelpunten zijn bij de Oranjesluizen en kan daar op anticiperen om wachttijden te beperken”, zegt de woordvoerder. “De Schellingwouderbrug heeft geen stremmingen.”
Door Evert Bruinekool
Schandalig antwoord van die hoog opgeleide van rijkswaterstaat. Het intereseerd jullie geen ene mallemoer dat de binnenvaart uren vertraging heeft.jullie hebben alleen maar smoesjes om je onbekwaamheid te tonen.zorg is dat alle bruggen en sluizen goed functioneren, want in heel Nederland is het een grote puinhoop.alles gaat stuk of werkt niet bedankt hoog opgeleide vaklui van rijkswaterstaat.