De plannenmakers achter Feyenoord City moeten voor de externe veiligheid extra onderzoek doen naar de risico’s van een aanvaring. Dat vindt de Commissie voor de milieueffectrapportage in een advies. De commissie heeft met name vragen over de grootte van de strekdam die bij het nieuwe stadion komt, dat deels in de Nieuwe Maas is gepland.
De commissie reageert op het milieueffectrapport dat Feyenoord City heeft ingediend. Het bevat veel informatie, maar nog onvoldoende over externe veiligheid. Zo wijst de commissie op risico’s voor bijvoorbeeld scheepsaanvaringen. Ook geluidhinder voor omwonenden, de mogelijke aanleg van een extra oeververbinding over de Nieuwe Maas en de bereikbaarheid van het gebied bij evenementen zijn issues.
De commissie heeft het milieueffectrapport getoetst op verzoek van DCMR Milieudienst Rijnmond (namens de gemeente Rotterdam) en adviseert het rapport aan te vullen. De gemeente wil op rotterdam-Zuid Feyenoord City ontwikkelen tot een aantrekkelijk gebied voor wonen, werken, detailhandel, horeca, sport en recreatie. Een nieuw stadion voor de voetbalclub is onderdeel van het plan.
Strekdam
Dat stadion, waartegen veel verzet is en waarvan de financiering nog niet rond is, zou gedeeltelijk in de Nieuwe Maas moeten komen. Eerder zette de provincie Zuid-Holland ook vraagtekens bij de veiligheid aan de waterkant.
In het AD zegt Eric van der Burg, de voorzitter van de Commissie voor de milieueffectrapportage, over de veiligheidsmaatregelen: “Op het moment dat een groot schip uit koers raakt en richting het stadion vaart, botst dat misschien in eerste instantie op die strekdam, maar daarmee komt dat vaartuig niet direct tot stilstand Dan sleept hij als het ware verder, nog steeds naar het stadion. Ons advies is om daar nog eens goed naar te kijken, onderzoek vooral of de hoogte en de ligging van de dam goed zijn.”