Kansrijke projecten met waterstof in binnenvaart

0
Bij het gebruik van groene waterstof als brandstof is er helemaal geen CO2-uitstoot. (foto Adobe Stock)

In twee projecten wordt gewerkt aan de toepassingen van waterstof voor elektrische aandrijving van binnenvaartschepen: FELMAR en WEVA. Ze worden begeleid door Topsector Energie. In beide projecten vervult brandstofcelproducent Nedstack een cruciale rol, zo blijkt uit publicaties op de site van Nedstack zelf en van Topsector Energie. Het Nederlandse bedrijf, in 1989 ontstaan uit AkzoNobel, heeft in samenwerking met Koedood Marine Groep PEM-brandstofcellen ontwikkeld voor mariene toepassingen.

De Nederlandse binnenvaart wil naar zero emissie in 2050. Daarvoor zijn vrijwel zeker elektrisch aangedreven schepen nodig. Als alternatief voor accu’s wordt veel verwacht van waterstof als brandstof.

Waterstofcoalitie Binnenvaart

In Waterstofcoalitie Binnenvaart werken verladers en binnenvaartcoöperaties PTC en NPRC samen aan het verduurzamen van de vervoersketen. “Met een waterstofschip is voor de maritieme wereld een enorme doorbraak in de energietransitie te realiseren”, zegt Kees de Vries op de site van de Topsector Energie. Hij treedt namens de NPRC op als projectleider van het WEVA-project.

De afkorting staat voor ‘Waterstof Elektrisch Vrachtschip Antonie’. De Antonie is een nieuw te bouwen binnenvaartschip van Lenten Scheepvaart, dat 100 procent op waterstof gaat varen. Het 135 meter lange schip gaat zout vervoeren van de zoutfabriek van Nouryon in Delfzijl naar de Botlek in Rotterdam. Projectpartners zijn de NPRC, Lenten Scheepvaart, motorenleverancier Koedood Marine Group en brandstofcelproducent Nedstack. Nouryon levert de groene waterstof. Het project krijgt financiële steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Europese Unie.

De Antonie moet aantonen dat het technisch en economisch haalbaar is om een binnenvaartschip uit te rusten met een waterstof-elektrische aandrijflijn, aldus De Vries. “Tegelijkertijd willen we een nieuwe methode voor het bunkeren en opslaan van waterstof demonstreren.”

Brandstofcel

Nedstack meldt dat het de afgelopen jaren heeft gewerkt aan het geschikt maken van zogeheten PEM-brandstofcellen voor mariene toepassingen. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met Koedood. In het consortium zitten verder MARIN, Damen Shipyards Group, Future Proof Shipping, Marine Service Noord en Holland Ship Electric. Bij MARIN in Wageningen is een complete operationele proefopstelling ontwikkeld. Ook dit gebeurde met steun van RVO.

Hiervoor is het project FELMAR opgericht: ‘First ELement MARine’. CCO Roel van de Pas van Nedstack is projectcoördinator. Hij legt uit dat Nedstacks brandstofcellen ontworpen zijn voor hoog elektrisch vermogen in continubedrijf. Dat stelt hoge eisen aan betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid, en gaat gepaard met een ontwerp dat eenvoudige inspectie en service faciliteert. Van de Pas zegt op de site: “Dat zijn precies de uitgangspunten die de cellen geschikt maken voor toepassing in binnenvaartschepen, met name de grotere schepen die veel bedrijfsuren maken.” Nedstack heeft inmiddels systemen van 200 en 500 kW voor mariene toepassing in voorbereiding.

Lees op de site van Topsector Energie meer over de projecten, onder andere over het bunkeren van waterstof: Eerste binnenvaartschip op waterstof komt eraan

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.