- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVoortvarend transferium

Voortvarend transferium

- Advertentie -

Delen

Ballonnetjes geven de start van de terminal het feestelijk aanzien.

Het nog aan te leggen containertransferium in Alblasserdam kan een voorbeeld nemen aan de voortvarendheid waarmee aan de overkant van de Noord de zaken worden aangepakt.

Nog geen jaar geleden kondigde transportondernemer Kees Groenenboom in Ridderkerk aan om zelf een containertransferium uit de grond te stampen en afgelopen zaterdag – 9 oktober – werd de terminal geopend. ‘Feestelijk geopend’ is bijna een understatement. Er waren honderden mensen getuige van de zwerm ballonnen die van onder de CMA CGM-container ontsnapte, nadat die door de grote portaalkraan uit het containerschip Lurona werd gelicht.
In het eerste jaar wordt op zo’n 10.000 containers gemikt, met een uitloop naar 25.000 per jaar in enkele jaren. Het is zeker (nog) geen aantal dat vergelijkbaar is met de voornemens van het containertransferium in Alblasserdam. De naam ‘transferium’ kan dan ook worden gezien als een plaagstootje in de richting van het Havenbedrijf Rotterdam, waar het plan voor het transferium uit de koker van de directie kwam.
In de binnenvaart zelf worden inland terminals nog steeds verwelkomd, maar bij het plan voor het transferium in Alblasserdam worden vraagtekens geplaatst. Gevreesd wordt dat daarmee de Rotterdamse haven eens tukje landinwaarts opschuift, waardoor de afstanden naar veel klanten voor vrachtauto’s beter te overbruggen worden en sommige kleinere inland terminals ladingverlies zullen lijden.
Overigens mikt ook Groenenboom met de terminal in Ridderkerk op een dikke stroom containers tussen de Maasvlakte en Ridderkerk, waardoor hij met eigen wagens de containers kan uitrijden in de regio. Niet alleen de eigen stromen wil Groenenboom daarmee bedienen, ook voor buitenstaanders is de terminal beschikbaar.

Wil Versteynen (l) van Barge Terminal Tilburg feliciteert Kees Groenenboom met de start van de terminal in Ridderkerk.

Avelgem
Al begin jaren ’90 voorzag wegvervoerondernemer Kees Groenenboom uit Ridderkerk dat vervoer van containers slimmer moet dan simpel over de weg. Hij startte toen met inland terminal Avelgem in Vlaanderen zodat binnenschepen containers in de richting van Frankrijk konden vervoeren.
In de Binnenvaartkrant vertelde toen de terminal werd aangekondigd financieel directeur van transportbedrijf C. Groenenboom Frans van den Boom: “Wat kost het om 40, 45 chauffeurs een dag lang te laten werken om dezelfde afstand te overbruggen? Dat is gewoon niet vol te houden. We klagen over de afhandeltijden, maar het duurt nu eenmaal een uur voor een container beschikbaar is.” Daar komt bij dat de enige aan- en afvoerroute naar de Maasvlakte – de A15 – op de schop gaat en vijf jaar lang opgebroken zal zijn. De wegvervoerder uit Ridderkerk: “Dat is nodig om die weg te verbreden, maar als dat werk klaar is, is ook de Maasvlakte 2 klaar en dan zal de A15 weer niet toereikend zijn.” En dan kan het wegvervoer nog een verandering tegemoet zien. “In 2011 krijgen de chauffeurs een 48-urige werkweek. Als je dan naar Groningen moet, scheelt het een halve werkdag als je al vanaf Ridderkerk kunt vertrekken, in plaats van vanaf de Maasvlakte. Nu al zien we dat we vanaf Ridderkerk naar bijvoorbeeld Barneveld twee keer per dag heen en weer kunnen. Dat lukt niet vanaf de Maasvlakte.”
C. Groenenboom gebruikte Ridderkerk ook al voor de opening van de terminal als een draaischijf en empty depot. Omdat het bedrijf aan de rivier De Noord is gevestigd, is de stap naar vervoer over water minder groot. De wegvervoerder heeft er ervaring mee opgedaan in Avelgem aan de Schelde (nabij Kortrijk) en als deelnemer in de containerterminal OCT in Oosterhout. “Als je tien, vijftien jaar geleden met het idee voor een waterterminal zo dicht bij de Rotterdamse haven was gekomen, hadden ze gezegd: die vent is gek. Toen moest de afstand minimaal 250 kilometer bedragen om rendabel te kunnen zijn. Nu is vijftig kilometer genoeg. Wij hebben hier in Ridderkerk geen Heinekens of andere grote bedrijven, dus is dit transferium vooral ten bate van het wegvervoer dat we over water gaan vervoeren.”

Ridderhaven
Het haventje diende tien jaar geleden als plek voor de overslag van containers voor logistiek (crossdock)centrum Ridderhaven van ondernemer Van der Lande. Een bescheiden inland terminal met een stackkraan. Die was echter wel afhankelijk van een grote klant: Compaq en toen die zes jaar geleden overstapte naar Born, stopte Van der Lande met de overslag. Van der Boom over transferium Oosterhout: “De schepen de nu op Avelgem en Oosterhout varen, kunnen ook deze terminal aandoen. Ik verwacht niet meteen de eerste maand een dagelijkse afvaart te hebben, maar op termijn is dat wel mogelijk natuurlijk.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -