Voorschutregels op Moezel veranderen

0
(foto AdobeStock)

Vanaf 1 december 2021 hebben alleen passagiersschepen die op schema varen nog het recht op voorschutting bij Moezelsluizen. Nu geldt dit nog voor alle passagiersschepen.

De Moezelcommissie past de regels aan om de binnenvaart te ontlasten. Goederenschepen lopen regelmatig vertraging op door het voorschutten van passagiersschepen op de Moezel.

Daar zal pas echt verbetering in komen als alle Moezelsluizen verruimd zijn met een tweede schutkolk. De Moezelstaten hebben de vaarwegbeheerders opgeroepen om voldoende aanlegplaatsen voor cruiseschepen te realiseren zodat passagiers genoeg mogelijkheden om aan land te gaan.

Vaartrechten

Eind mei kwamen de leden van de Moezelcommissie in Luxemburg bijeen. Bij deze gelegenheid werd het voorzitterschap door Duitsland overgedragen aan Frankrijk.

De afgevaardigden van de Moezelstaten discussieerden onder meer over het afschaffen van de vaartrechten op de Moezel. In Duitsland zijn de vaartrechten begin dit jaar geschrapt, behalve op de Moezel en het Noord-Oostzeekanaal. Duitsland pleit ervoor dat op termijn ook op de internationale Moezel geen vaartrechten meer te hoeven worden betaald.

Als overgangsregeling, voor een periode van maximaal drie jaar, gaat de Moezelcommissie bij het berekenen van de Moezeltarieven vergelijkende cijfers van de Main, de Neckar en het Main-Donau-kanaal uit 2018 gebruiken. Hoe het daarna verder gaat zullen de Moezellanden onderling afstemmen.

Stremmingen

Vanaf 2020 zijn alle sluizen op de internationale Moezel jaarlijks gedurende tien dagen gestremd voor groot onderhoud. Dit is nodig om de Duitse Moezelsluizen te kunnen voorbereiden op afstandsbediening.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.