Voor nieuwe tender kiest Loodswezen motoren MAN Rollo

0

MAN Rollo gaat twee MAN-dieselmotoren met een vermogen van882 kW bij 2.100 toeren per motor leveren voor een nieuw te bouwen tender voor het Nederlands Loodswezen. De motoren worden voorzien van nabehandelingsinstallaties (SCR).

Next Generation Shipyards heeft de opdracht gekregen voor de bouw van een nieuwe loodstender voor het Nederlands Loodswezen. De grootste uitdaging die het Nederlands Loodswezen daarbij stelt, is het terugbrengen van het gewicht van 54 naar 40 ton, met behoud van de functionele eigenschappen, zoals snelheid en vaarcomfort.

Dat was een reden om voor de MAN-motoren te kiezen. Die hebben een zeer goede vermogens-gewichtsverhouding en een laag trillings- en geluidsniveau.

 

Compacter en lichter

“MAN motoren zijn nu eenmaal veel compacter en lichter dan motoren van andere merken”, zegt Karel Schuurman, Manager Sales Marine Engines bij MAN Rollo. “Door de gewichtsbesparing kan deze nieuwe loodstender evengoed de topsnelheid van 28 knopen behalen met motoren met een lager vermogen.”

“Met deze innovatieve denkwijze wordt een brandstofbesparing en zodoende een substantiële CO2-reductie gerealiseerd.De configuratie van de motor met SCR voldoet aan de IMO-TIER III emissie-eisen zoals die gaan gelden per 1 januari 2021. Hiermee spelen we in op de wensen van de toekomst.”

In eerste instantie wordt één nieuwe loodstender gebouwd. De oplevering staat gepland voor 1 maart 2020. Als deze tender voldoet aan alle specificaties, zal de werf later in 2020 een vervolgopdracht krijgen voor de bouw van nog eens twee tenders met oplevering in 2021 en 2022. Het Nederlands Loodswezen vervangt met deze tenders de twintig jaar oude Discovery-klasse.

foto: De motoren zijn van het type MAN D2862LE438.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.