- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVlaanderen helpt nieuwe containershuttles bij start

Vlaanderen helpt nieuwe containershuttles bij start

- Advertentie -

Delen

Twee nieuwe containershuttles krijgen een forse startsubsidie via het Vlaamse Impulsprogramma Binnenvaart. Het gaat om Terminalhub Logistiek Centrum Gorinchem en Flanders Container Corridor.  Op die manier willen de Vlaamse overheid, Port of Antwerp-Bruges en North Sea Port het containervervoer over water van en naar de Vlaamse havens verbeteren.

De Vlaamse regering heeft de projecten op voorstel van minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken goedgekeurd. Deze projecten vallen onder het Impulsprogramma Binnenvaart, dat als doel heeft om de bereikbaarheid van de Vlaamse zee­havens te verhogen en de druk op het wegennet te verlichten. Het Impulsprogramma Binnenvaart is een samenwerking tussen het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Port of Antwerp-Bruges, North Sea Port en Lantis. Ze willen daarmee tijdelijk ondersteuning geven aan de binnenvaart. Voor het eerste jaar stellen ze projectpartners maximaal 713.415 euro subsidie beschikbaar.

Oproep

De Vlaamse overheid deed een oproep aan inland terminals, aanbieders van containerdiensten over water en andere intermodale partijen om samenwerkingsprojecten uit te werken. Het moest daarbij gaan om ‘corridorshuttles’ en ‘terminal-hub-shuttles’ op vaar­­routes van en naar Port of Antwerp-Bruges.

Zes consortia dongen mee naar de subsidie. Uiteindelijk werden twee projectvoorstellen voor nieuwe terminal-hub-shuttles gekozen: Terminalhub Logistiek Centrum Gorinchem en Flanders Container Corridor.

De doelstelling is om de afhandeling van de containerbinnenvaart in de zeehavens betrouwbaarder te maken en de wachttijden te verminderen. Net als Rotterdam heeft Antwerpen al jaren te kampen met ernstige congestie op de containerterminals.

“Een aantrekkelijker binnenvaart­aanbod draagt bij aan een modal shift van wegvervoer naar binnenvaart”, aldus de samenwerkende overheden. “Lantis, de bouwheer van de Oosterweelwerken, zet volop zijn schouders onder deze maatregel die past binnen de ‘Minder Hinder-campagne’ om de files op de Antwerpse Ring terug te dringen.”

Bundelen van containers

De deelnemende terminals zullen regelmatige binnenvaartdiensten opzetten tussen deepsea terminals en meerdere inland terminals die in eenzelfde corri­dor liggen. In elke samenwerking worden kleinere volumes samengebracht op één centrale plaats om de containers te kunnen bundelen van en naar Port of Antwerp-Bruges.

Met Terminal Logistiek Centrum Gorinchem zal een shuttle varen tussen de terminals in Waalwijk, Veghel, Oss, Tilburg, Ridderkerk, Duisburg en Emmerich en de haven van Antwerpen. Als hub fungeert Logistiek Centrum Gorinchem (LCG).

Voor Flanders Container Corridor werken Stukwerkers en Danser Benelux samen om de containerstromen in en rond de regio Gent te bundelen. Zo moet voldoende volume ontstaan voor meerdere dagelijkse afvaarten van en naar de haven van Antwerpen.

Meer dan 3,5 miljoen euro

“Deze nieuwe projecten komen bovenop de eerder geselecteerde projecten van 2022”, zegt minister Lydia Peeters. “In het kader van dit programma zullen de projectpartners meer dan 3,5 miljoen euro vrijmaken om de modal shift van het wegvervoer naar de binnenvaart extra te stimuleren, het aanbod te verhogen en de betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart te verbeteren.”

“Deze samenwerking moet leiden tot een betere werking van de integrale logistieke keten van en naar de Vlaamse zeehavens. We geven het transport tussen onze Vlaamse zeehavens en inland terminals een boost en creëren efficiëntiewinsten voor bedrijven. Tegen 2030 is het de ambitie om het aandeel van de containerbinnenvaart van en naar de Antwerpse haven te verhogen tot 42 procent.”

Vlottere afhandeling

Bestuursvoorzitter Annick De Ridder van Port of Antwerp-Bruges wijst erop dat de Antwerpse haven er zelf ook belang bij heeft: “Om de betrouwbaarheid en de efficiëntie van de containerbinnenvaart in onze haven nog te verbeteren, stimuleren we samenwerking op belangrijke vaarroutes. Zo zorgen we voor gebundelde volumes en krijgen we een vlottere afhandeling aan de containerterminals. Dit verhoogt de aantrekkelijkheid van de binnenvaart voor containervervoer. Deze twee projecten zijn hiervan een schoolvoorbeeld.”

CEO Daan Schalck van North Sea Port zegt: “Nu al gaat 60 procent van het vervoer van goederen vanuit onze haven naar het achterland via de binnenvaart. Als North Sea Port zetten we immers actief in op de modal shift richting duurzaam transport via de binnenvaart. Ons havengebied mag dan wel op het kruispunt van de Europese binnenwateren liggen en deel uitmaken van een aantal Europese vervoerscorridors. Het is echter door samenwerking dat we deze shift kunnen realiseren. En daar draagt deze subsidie toe bij.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -