Verouderde scheepslift jaagt containers de weg op

0

Scheepslift van Scharnebeck in het Elbe-Seitenkanaal is verouderd en houdt het scheepvaartverkeer op het kanaal op. Gevolg daarvan is dat er meer lading over de weg gaat dan nodig is, vertelt directeur Jens Hohls van havenbedrijf Braunschweig.

De vaart op het Elbe-Seitenkanaal. (Foto: Hafenbetrieb Braunschweig)
De vaart op het Elbe-Seitenkanaal. (Foto: Hafenbetrieb Braunschweig)

In de haven van Braunschweig worden jaarlijks 60.000 containers overgeslagen. Het havenbedrijf laat containertransporten van en naar Hamburg en Bremerhaven zoveel mogelijk via spoor en water verlopen. Hierdoor worden op jaarbasis zo’n 35.000 vrachtwagenritten vermeden, zegt havendirecteur Jens Hohls. Het zouden er meer kunnen zijn als de binnenvaart zonder oponthoud de scheepslift van Scharnebeck zou kunnen passeren. Het kunstwerk heeft echter regelmatig last van storingen en is bovendien te klein voor schepen van 110 meter. Daarmee vormt de scheepslift een knelpunt op het Elbe-Seitenkanaal. De industrie in Noord-Duitsland pleit al geruime tijd voor de bouw van een nieuwe sluis en ook het parlement van de deelstaat Nedersaksen riep de bondsregering onlangs op het project meer prioriteit te geven. Het havenbedrijf van Braunschweig hoopt op een positieve reactie uit Berlijn. Volgens Jens Hohls wordt namelijk een derde van de ca. 4.000 vrachtwagenritten tussen Braunschweig en de Duitse zeehavens veroorzaakt door vertragingen in de binnenvaart.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.