- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVan Uden wil uitbreiden rond Alpherium

Van Uden wil uitbreiden rond Alpherium

- Advertentie -

Delen

Van Uden Logistics, de grootste logistieke dienstverlener in de levensmiddelen- en dranklogistiek in Nederland, wil de komende jaren uitbreiden. Containerterminal Alpherium speelt in de plannen een centrale rol.

De containerterminal Alpherium is de spil in de plannen.

Met de komst van het Alpherium in 2010 is de aanwezigheid van Uden al groot in Alphen aan den Rijn. De terminal ligt er nogal eenzaam bij tussen braakliggende terreinen.
‘In jaren voor de crisis van 2008 verwachtten wij nog een grote ontwikkeling van het gebied rondom de terminal. Helaas is project de Steekterpoort slachtoffer van de crisis en is er nog niet ontwikkeld. Maar als het aan Van Uden ligt gaat daar verandering in komen.’ Dat zegt directeur Diederik Antvelink van NedCargo International, het moederbedrijf van Van Uden Multimodal.

Distributiecentra
Antvelink vervolgt: ‘Van Uden is de laatste jaren stevig gegroeid. In 2011 is een megadistributiecentrum in Waddinxveen langs de A12 geopend met daarin 72.000 pallets opslag. Ook de uitbreiding van onze activiteiten in Zoetermeer naar 30.000 palletplaatsen in 2012 is een voorbeeld van de groei van ons bedrijf in deze regio.’

800.000 TEU over water
Van Uden is gespecialiseerd in de opslag en distributie van levensmiddelen, wijnen en gedistilleerde dranken en distribueert meer dan twee miljoen pallets per jaar door de hele Benelux. Vanuit verschillende strategisch gelegen locaties verzorgen 600 medewerkers dagelijks de logistieke activiteiten voor grote voedselproducenten en retailers.
Van Uden is tevens de grootste binnenvaartoperator van de Benelux. In 2013 werd bijna 800.000 TEU over water vervoerd. 20 procent van deze volumes gaat via de containeroverslagterminal in Alphen aan den Rijn. De meerderheid wordt vervoerd naar andere bestemmingen.

De ontwikkeling van de distributiecentra van Van Uden gebeurde op basis van voorspellingen van vóór 2008. Ondanks de crisis heeft van Uden met een vertraging van twee jaar nu alle distributiecentra vol. ‘We moeten weer gaan nadenken over uitbreiding.’
Ondertussen zijn er perikelen rondom de gewenste uitbreiding in Haaften en is er geen mogelijkheid om uit te breiden in Waddinxveen. Van Uden moet zich dus oriënteren op welke locatie het volgende distributiecentrum het beste kan komen.

Bouwen bij binnenvaartterminal
Directeur de la Houssaye van Van Uden merkt op dat nu de economie aantrekt je kan merken dat er meer vraag is naar logistieke diensten en het dus tijd is dat Van Uden om zich heen kijkt om uit breiden. ‘Het is logisch om een distributiecentrum dichtbij een binnenvaart- of treinterminal te bouwen. Zo kan je groeien zonder het wegennet extra te belasten. De komende vijf jaar zal er veel veranderen in Nederland. Wij hebben Alphen weer in het vizier. De gronden van Steekterpoort liggen naast de terminal en zouden een welkome extra omzet leveren aan het Alpherium.’
Er is een bijkomend voordeel als er meer bebouwing rondom de terminal komt: dat beperkt het geluid voor de omwonenden. De la Houssaye: ‘Wij hebben altijd rekening gehouden met distributiecentra rondom de terminal. Deze schermen het geluid dat Alpherium produceert af. Het zou de overlast voor de zones Steekterweg drastisch beperken.’

Geluidswal
Aan de overkant van de Gouwe zitten grote recyclingbedrijven. Daar is alleen nog een bedrijfswoning die de bedrijfsvoering van het Alpherium dwars zit. Overdag is het op dat bedrijventerrein een drukte van jewelste, maar in de nacht is het Alpherium het enige bedrijf dat operationeel is en gelden zwaardere eisen.
Om binnen de geluidsbeperkingen voor die bedrijfswoning te kunnen werken is op de containerterminal een geluidswal noodzakelijk en kan in de nacht alleen op het meest noordelijke gedeelte van het terrein gewerkt worden. Echter, dat veroorzaakt juist weer extra geluid richting het noorden, waar de buurt Steekterweg ligt.
Als het gebied rondom het Alpherium meer bebouwd wordt, kunnen wellicht ook andere restricties verdwijnen. Zoals het hoger stapelen van de containers. Dit hoger stapelen heeft als positief bijeffect dat ook geluid beter afgeschermd wordt. De reden en het argument voor het niet toe laten van hoger stappelen is tot nu toe het aangezicht geweest, maar als er hoge bebouwing rondom de terminal staat, vervalt dit argument, zo redeneren ze bij Van Uden.

(foto’s Van Uden)

Logistieke hotspot
Van Uden is al eerder actief geweest met distributie in Alphen aan den Rijn. In 2012 werd het Alphense bedrijf Schouten Logistiek overgenomen, dat in zwaar weer zat. Van Uden slaage er niet in het bedrijf te redden in Alphen. Alle honderd werknemers zijn overgeplaatst naar andere locaties van Van Uden in Nederland. Het magazijn aan de Eikenlaan (15.000 vierkante meter) wordt nu alleen nog gebruikt als overflow-magazijn.
Naast het verdwijnen van Schouten raakte Alphen de laatste jaren nog meer logistieke bedrijven kwijt. VT Verkerk ging in 2013 failliet en met het voorgenomen vertrek van Hoogvliet dreigt Alphen zijn logistieke hotspot-functie helemaal kwijt te raken.
Van Uden hoopt deze trend te keren: dat als zij het voortouw nemen om de Steekterpoort te ontwikkelen er meer bedrijven zullen volgen. ‘Op die manier kunnen we nieuwe werkgelegenheid aantrekken. Ook denk ik dat als je bedrijven uit Alphen naar Steekterpoort verhuist, je de bestaande verloederde industriegebieden weer kan ontwikkelen voor andere doeleinden. Ook dat zou goed zijn voor Alphen aan den Rijn’, aldus Antvelink.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -