Van Oord heeft opdracht gegeven tot de bouw van een nieuw kraanschip. Dit wordt het eerste LNG-aangedreven schip binnen de Van Oord-vloot. Het kraanschip krijgt de naam Werkendam en zal met name worden ingezet bij de uitvoering van Nederlandse projecten van dochteronderneming Paans Van Oord.
De Werkendam wordt gebouwd door de werf Neptune in Hardinxveld-Giessendam. Het schip wordt 68,40 meter lang en 11,40 meter breed. De beuncapaciteit zal 700 kuub bedragen. Het vermogen van de LNG-generators bedraagt 3 x 475 kW, waarvan 2 x 550 kW voor de voortstuwing wordt benut.
Sensoren
De bouw neemt ongeveer een jaar in beslag. Het schip gaat volledig op LNG varen, met gasolie als back-up. Met een tank van 38 kuub op het achterdek kan de Werkendam genoeg LNG aan boord opslaan om veertien dagen te varen en te opereren zonder gas bij te hoeven tanken.
Dankzij slimme eigenschappen verbruikt het schip minder brandstof, waardoor de CO2-uitstoot daalt zonder dat de operationele productie afneemt. Zo wordt de Werkendam uitgerust met verschillende sensoren en mogelijkheden voor energieopslag. De sensoren meten het energieverbruik van de systemen aan boord, waarbij het zelfs mogelijk is om overcapaciteit op te slaan en te hergebruiken. Bijvoorbeeld bij het gebruik van de kraan. De meetinformatie zorgt er ook voor dat de bemanning inzicht heeft in het energieverbruik en hierop adequaat kan inspelen.
Ervaring opdoen
Jaap de Jong, stafdirecteur van de Ship Management-afdeling bij Van Oord zegt: “Energie-efficiëntie is één van de speerpunten op onze duurzaamheidsagenda. Om onze CO2-voetafdruk te verkleinen, onderzoeken we het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals LNG en biobrandstof. Met deze investering doen wij ervaring op met LNG-aangedreven schepen en de bijbehorende voordelen.”