- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsUtrecht neemt Ecoboot in gebruik

Utrecht neemt Ecoboot in gebruik

- Advertentie -

Delen

Utrecht heeft woensdag 11 april haar tweede elektrisch aangedreven vrachtschip in gebruik genomen. De Ecoboot neemt de taak van de oude vuilnisboot over en wordt ingezet om vuilnis in de binnenstad op te halen. De elektrische bierboot, Stroomboot geheten, voorziet sinds 2010 de horeca in de Utrechtse binnenstad van bier en frisdranken. Die is een groot succes.

“Ons volgende project is de verhuisboot”, vertelt wethouder Mirjam de Rijk. “Zodra die in de vaart is, kan de gemeente alle zware vrachtverkeer op de grachten verbieden. Dan zijn er immers voldoende alternatieven voor transport: de Bierboot voor de horeca, de Ecoboot voor het afvaltransport en de verhuisboot voor verhuizingen. Al het andere transport moet dan met kleine vrachtwagens plaatsvinden.”

Scheepswerf Bocxe
Scheepswerf Bocxe uit Delft heeft het schip gebouwd. “Wij kregen eind augustus de opdracht en zijn als een speer gaan ontwerpen”, vertelt Frans Bocxe. “Wij hebben de ervaringen die wij hebben opgedaan met de bierboot en de City Supplier die we voor Amsterdam hebben gebouwd, verwerkt in dit nieuwe ontwerp.”

Specificaties:
Lengte: 16,80 meter
Breedte: 4,20 meter
Diepgang: gemiddeld 1,00 meter
Kruiplijnhoogte: 1,63 meter.

De Ecoboot is voorzien van vier accupakketten van elk 480 Volt. Deze accu’s worden gebruikt voor de aandrijving van de 55 kW sterke elektromotor en alle op het schip aanwezige apparatuur.

“Omdat de Ecoboot een paar meter korter is dan de bierboot zijn er wel een paar aanpassingen gedaan; vooral om de stabiliteit te kunnen waarborgen. Er is bijvoorbeeld een dikkere betonvloer geplaatst. En de den is hoger uitgevoerd om de laad-/los-installaties te kunnen installeren.”
Bijzonder aan de Ecoboot is de telescopische spudpaal die voorin het schip is geïnstalleerd. “Net als een vuilnisauto moet ook een vuilnisboot overal kunnen ‘parkeren’. Afmeren is niet overal mogelijk en een anker uitgooien is ook geen goede oplossing. Maar met de spudpaal kun je overal stilliggen waar je wilt.”
Net als met vuilniswagens wordt iedere afvalstroom apart opgehaald. “Maar waar vuilnisauto’s slechts geschikt zijn voor groen, grijs of glasafval, haalt de Ecoboot in één keer alle afvalsoorten op. Er zijn aparte containers voor iedere afvalstroom. Ook dat is bijzonder. In totaal heeft het schip ruimte voor acht uitneembare containers van elk 3 kubieke meter.”

Elektrisch
Elektrisch varen is volgens Bocxe een groot voordeel voor het transport over de grachten. “Het schip reageert veel directer waardoor je sneller kunt manoeuvreren. Bovendien is het echt muisstil.”

Wethouder Mirjam de Rijk stelde de Ecobot in gebruik door de eerste afvalcontainer te laden. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)

De gemeente Utrecht investeerde een half miljoen euro in de Ecoboot. “Wij hebben een deel gesubsidieerd gekregen”, stelt wethouder De Rijk. “Een Europees fonds heeft 200.000 euro beschikbaar gesteld.”
De Ecoboot is een voorbeeldproject voor andere Europese steden. “Utrecht, Nieuwegein en de provincie Utrecht werken samen in een Europees programma met steden met een binnenhaven in België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland”, legt De Rijk uit. Dat is Connecting Citizen Ports 21. “Als de resultaten zo goed zijn als wij verwachten, wordt de Ecoboot overgenomen door steden in deze landen.”

(Evert Bruinekool)

Lees het uitgebreide artikel in De Binnenvaartkrant van 24 april 2012.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -